Home Doe mee Leerling

Leerling worden

Zijn wij op de basisschool van je zoon of dochter geweest, en wil je kind graag meedoen met de weekendschool? Laat het ons weten en vul het formulier in de link in.

Wil je kind meedoen?

Leerling speelt viool tijdens gastles van het Ricciotti Ensemble

Wil je kind meedoen?

Vul het formulier in

Vragen?

Neem contact op met de weekendschool in jouw stad.

Mail jouw locatie

Weekendschool

Op de weekendschool ontdekken kinderen gedurende drie jaar diverse beroepen op zondag. Gastdocenten uit vakgebieden als Geneeskunde, Recht, Ondernemen, Beeldende Kunst, Journalistiek en Politiek delen praktijkervaringen. Kinderen leren ziektes herkennen met een huisarts, programmeren met een ICT’er, vuurtjes blussen met de brandweer, debatteren met een wethouder, vonnissen met een rechter en reportages maken met een journalist, enzovoort. Ze mogen vragen stellen, veel zelf proberen en ontwikkelen vaardigheden zoals presenteren, samenwerken, kritisch denken en vragen stellen – alles gericht op het vinden van hun plek in de samenleving.

• Amsterdam, Den Haag, Groningen, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg en Utrecht
  • Groep 7, 8 en het eerste jaar van de middelbare school
  • 3-jarig curriculum met 15 vakken
  • Elke zondag, met uitzondering van feestdagen en alle vakanties
  • 3.5 uur per week, van 11.00 tot 14.30 uur
  • Leerlingen ontvangen na 3 jaar een diploma
  • Voor oud-leerlingen is er een netwerk en voor het leven
  • Gratis, door sponsoring vanuit o.a. bedrijven, fondsen en particulieren
  • Wetenschappelijk bewezen effecten

Een kijkje op de weekendschool

Stappen

1. 1.

Jaarlijks bezoeken we in september basisscholen waarmee we samenwerken, geven een presentatie aan groep 7 en nodigen kinderen uit.

2. 2.

Kinderen die geïnteresseerd zijn moeten thuis toestemming vragen aan hun ouders/verzorgers om mee te mogen doen

3. 3.

Als ouder/verzorger vult u dit formulier in.

4. 4.

Een week na de presentatie voeren we op de basisschool korte gesprekken met de kinderen die willen en mogen deelnemen.

5. 5.

Met een beperkt aantal plekken per basisschool is er niet altijd plaats voor iedereen, waardoor we soms moeten loten.

6. 6.

Als we een plek hebben voor jouw kind, krijg je meer informatie van ons en het echte inschrijfformulier;

7. 7.

Er is een informatiebijeenkomst voor ouders/verzorgers en kinderen.

8. 8.

Na de herfstvakantie gaat de eerste les van start.

Quote foto - Ilias Aarab
‘Voor de vrijheid en de kansen die ik bij hen heb gekregen om mezelf te kunnen ontwikkelen zal ik hen eeuwig dankbaar blijven.’
Quote foto - Ilias Aarab
Ilias Aarab Oud-leerling

Veel gestelde vragen?

• Mijn kind kan niet elke zondag

We verwachten dat je kind (bijna) altijd aanwezig is gedurende de drie jaar van het programma.

Kost het geld?

Dankzij onze sponsoren kunnen we ons programma kosteloos aanbieden.

Hoe lang duren de lessen?

Elk jaar zijn er in elke klas zo’n dertig lessen, van drieënhalf uur per week, op zondag.

Hoe ziet een les eruit?

Elke les heeft een vaste opbouw, van dagopening tot dagsluiting. De leerlingen gaan altijd  in gesprek met de gastdocent, samen werken ze aan levensechte situaties.

Hoe weet ik of IMC Weekendschool een betrouwbaar goed doel is?

Sinds 1998 hebben we met met duizenden gastdocenten en bedrijven zeer goede, wetenschappelijk onderbouwde resultaten behaald. IMC Weekendschool voldoet daarnaast aan de voorwaarden die gesteld worden door de overheid (ANBI), toezichthouder (CBF) en brancheorganisatie (Goede Doelen Nederland).

Hoe wordt IMC Weekendschool gefinancierd?

Stichting IMC Weekendschool wordt gefinancierd door bedrijven en fondsen en door bijdragen van lokale overheden, fondsen, bedrijven, loterijen, en particulieren. Wij ontvangen als stichting geen enkele structurele overheidsfinanciering. Daarom zijn we elk jaar opnieuw afhankelijk van bedrijven, fondsen, particulieren en gemeentes die in onze missie geloven.