De tweedejaaars leerlingen kregen zondag de eerste les van het eerste vak: Zorg en Hulp. Bij dit vak is het doel dat de leerlingen weten welke vormen van hulp- en zorgverlening er zijn, waar men zorg en hulp kan vragen en tot slot gaan we ook in groepjes op excursie naar verschillende instellingen, waarna de leerlingen aan elkaar gaan presenteren waar ze op excursie zijn geweest om de klas zodoende een vooledig beeld te geven van zorg en hulp.
Ook werken de tweedejaars leerlingen tijdens deze lessen aan een vorm van ‘zelfhulp’, namelijk nadenken over een kwaliteit/talent waarin ze beter zouden willen worden en mee zouden willen oefenen op de weekendschool. Een paar voorbeelden zijn leren presenteren, vragen durven stellen, je iegen mening kunnen en durven geven en leren samenwerken. Er zijn er nog veel meer, en de leerling mag zelf kiezen. Het idee erachter is dat de leerling dan meer inzicht krijgt in zichzelf en waar de je goed en (nog) niet zo goed in bent. En natuuuuuuuuuuuurlijk kun je OVERAL OEFENEN met zulke onderwerpen, ook op je basisschool, thuis, op straat, in de winkel, bij je sportclub…
De derdejaars leerlingen hadden hun voorbereidende les op het 3e jaars project Dagje Uit. Leerlingen gaan dan in kleine groepjes met 1 vaste begeleider 5x in het 3e jaar een excursie ondernemen.Dit is omdat de derdejaars op een andere manier uitgedaagd willen worden voor de weekendschool. Ook krijgen ze meer verantwoordelijkheid voor hun eigen groepje en excursie. Het is niet meer zo dat alleen de begeleider en/of juf zich moet inspannen om een leuke en leerzame excursie geregeld te krijgen. De groepjes leerlingen zijn daarom ook samengesteld op interessegebied. Nadat alle Dagjes zijn gerealiseerd en gedaan geven de leerlingen een presentatie hiervaan, waarvoor ook de ouders worden uitgenodigd. Een heel leuk project dus! Zondag hebben ze kennis gemaakt met hun begeleider en alvast een brainstorm gedaan met ideeen en taken voor de eerste excursies… Veel plezier allemaal!