“Zij geeft goede hoeken”, “hij doet zijn dekking goed”, “hij moet beter blocken”, “hij mag harder slaan”, “zij mag meer ademen”, “zij slaat té hard”, “hij staat heel stevig”, “zij moet meer bewegen’’, “hij moet opletten waar de tegenstander staat”, “zij moet sneller en krachtiger slaan” en “hij moet beter mikken”.
De derdejaarsleerlingen geven elkaar tips en tops tijdens een training boksen op zondag 12 januari. Twee professionals laten onze leerlingen ervaren hoe je goed kunt samenwerken met een trainingspartner. De sterke moet zich aanpassen aan de minder sterke, je moet blijven kijken of het goed gaat met de ander en zelf je grenzen aangeven. Want doe je dat niet dan kom je in situaties terecht waarin je niet verzeild wilt raken.
Concentratie en discipline
De leerlingen maken kennis met enkele basale verdedigings- en aanvalstechnieken. Er wordt een beroep gedaan op hun concentratievermogen en
discipline. Ze leren dat het belangrijk is dat je goed contact maakt met je trainingspartner daarom begroeten de leerlingen elkaar voordat ze aan een gevecht beginnen. Ook voor aanvang van de les begroeten de leerlingen en de docenten elkaar met een buiging. Deze rituelen, de duidelijke regels en de directe, heldere benadering van de gastdocenten maken deze les tot een bijzondere en leerzame ervaring voor de leerlingen!
Respect en vertrouwen
Als de leerlingen na afloop van de les om beurten vertellen wat ze geleerd of ontdekt hebben horen we uiteenlopende belevingen: “Hoe je steviger kan staan”, “ik heb geleerd om te blocken”, “op tijd grenzen aangeven’’, “dat je zonder heel hard te slaan, toch kan oefenen”, “ik ben bang de ander pijn te doen”, “respect en elkaar vertrouwen”, “als de ander langzamer of sneller gaat, doe jij dat ook”, “dat je rekening moet houden met elkaar en op de techniek moet letten’”, “behandel de ander zoals jijzelf behandeld wilt worden”, “je leert jezelf verdedigen”, ”als je hard stoot moet je opletten”, “je bent beter als je rustig bent”…
“Het was een topdag!”