020 – 280 17 00 EN

Kunst in Rotterdam: van werktafel naar museummuur

30-06-2016

Van atelierwerktafel naar museummuur in drie lessen Beeldende Kunst. Leerlingen uit Rotterdam Delfshaven maken kunst met kunstenaars, lopen door de keuken van een fotograaf en horen over de liefde voor kunst van een ‘art mediator’.

Dag 1: Hoe maak je kunst?

Onder begeleiding van kunstenaars Sanne Bosteels, Machyta Giebels, Inez Odijk en Barbara Witteveen worden de leerlingen meteen ondergedompeld in de kunstwereld. Er wordt gewerkt aan (zelf)portretten met acrylverf, houtskool en linoleumsneden. ‘We gaan vandaag grenzen opzoeken,’ begint gastdocent Machyta de dag. Doen, uitproberen, reflecteren.

Het is best spannend. Waar de een trots een serie kleurrijke portretten presenteert, moffelt de ander een bescheiden zelfportretje verlegen weg onder de tafel. Wanneer Somia haar werk presenteert, slaan haar klasgenoten stijl achterover, zo mooi is haar portret geworden. Hoe zij op het idee kwam? ‘Ik heb er niet over nagedacht, ik heb het gewoon gedaan.’

DSC_0948 DSC_0952

Dag 2: Waarom maak je kunst?

In de wijk Oud Charlois wonen veel kunstenaars, bekend, onbekend, Nederlands, niet-Nederlands. Tijdens festival Charlois Speciaal gooien zij hun deuren open. De leerlingen nemen als kunstreporters een kijkje in keukens, huiskamers en ateliers. Gewapend met festivalplattegronden, kladblokken en mobieltjes in selfie-stand interviewen zij fotografen, modeontwerpers en schilders.

In het hart van Oud Charlois ligt Shofukan, een cultureel centrum voor de beoefening van klassieke Japanse kunst en nijverheid. Daar bezoekt Wassim’s reportersteam Yoshiyuki Koinuma’s expositie ‘Life in Technicolor’:

“We zijn bij de Japanse Tuin. We zien leuke huizen en mooie planten. We mochten niet met schoenen naar binnen. We zien daar een mooi schilderij, het is een 3D-schilderij. We zien ook zwaarden. We praten met meneer Koinuma. Hij is tien jaar geleden begonnen met schilderen omdat hij het heel leuk vond. Hij wilde altijd striptekenaar worden, maar nu maakt hij schilderijen. Hij schildert op kranten. Hij leest ook kranten om inspiratie te krijgen. Hij woont acht jaar in Nederland. Soms woont hij in zijn atelier. Hij is opgeleid aan de Rijksacademie. Hij heeft zich vier jaar voorbereid voor de Rijksacademie.”

IMG_0392

Dag 3: Wat kost dat eigenlijk, kunst?

Gastdocent Yoeri Meessen, art mediator en associate director van Witte de With Center for Contemporary Art, vertelt vurig over zijn Limburgse roots, hoe zijn opa ondergronds in de mijnen werkte en hem bovengronds vormde tot kunstliefhebber. Er wordt gepraat over waarom iets mooi is, wat kunst kost en hoe dat wordt bepaald. Benieuwd waarom De Schreew van Edvard Munch duurder is dan een tekening van Michelangelo? Vraag het Badr, Isha of één van de andere leerlingen uit Delfshaven.

Dank aan alle gastdocenten en begeleiders. Bijzondere dank aan Mart Bechtold (SKVR), Machyta Giebels en Piet de Jonge (Charlois Speciaal) voor de gastvrijheid.

IMG_0384 DSC_0978