Wat kunnen we leren over sociaal ondernemerschap van de weekendschool? Weekendschool oprichter Heleen Terwijn hield donderdag 7 december haar verhaal tijdens het slotevenement van de Social Grow Sessions, een initiatief van onze partner Janssen-Cilag, onderdeel van Johnson & Johnson.
De Social Grow Sessions zijn een serie workshops voor sociale ondernemers en social profit-organisaties uit Nederland en België, waarmee ze hun ‘social businessplan’ verder vormgeven en de deelnemers inspiratie opdoen. Het programma, dat dit jaar zijn tweede editie kende, is een initiatief van onder meer farmaceutisch bedrijf Janssen-Cilag en het moederbedrijf Johnson & Johnson (J&J) Benelux, een betrokken partner van zowel IMC Weekendschool (vestigingen Tilburg en Den Haag), als ook van onze Belgische zusterschool TADA.
Tijdens het slotevenement waar de winnaars van de competitie bekend werden gemaakt, kreeg IMC Weekendschool oprichter Heleen Terwijn het podium om het concept van de weekendschool toe te lichten, als best practice in sociaal ondernemerschap. Terwijn stond uitvoerig stil bij de betekenis die het voor jongeren heeft om gepassioneerde beroepsbeoefenaren te ontmoeten, en hen álles te kunnen vragen. ‘Ga lastige vraagstukken vooral niet uit de weg’, gaf ze de medewerkers van Janssen mee. ‘De leerlingen hebben kritische vragen over bijvoorbeeld dierproeven of dure medicijnen. Het is voor hen ontzettend leerzaam om te leren goed te argumenteren en te luisteren naar repliek.’
IMC Weekendschool is zeer verheugd over de steun en betrokkenheid van Janssen. Sinds drie jaar geeft het bedrijf niet alleen financiële steun, maar verzorgt het ook gastlessen over farmacie in Tilburg en Brussel, waarbij enthousiaste vrijwilligers uit het bedrijf zelf voor de klas staan. ‘Lesgeven aan deze kinderen en hen inspireren, is erg leuk om te doen’, aldus Peggy van Casteren, Community Impact Manager J&J Benelux. ‘Onze doelstellingen en die van IMC Weekendschool passen heel goed bij elkaar: een gezonde toekomst geven aan iedereen.’