18 februari 2012
Om 10.00 uur zijn ze allemaal aanwezig in het OorlogsVerzetsMuseum Rotterdam: negen leerlingen, afkomstig uit alle leerjaren van IMC Weekendschool Rotterdam.
Eigenlijk hebben ze een vrij weekend, maar op verzoek van de museumdirecteur zijn ze gekomen om mee te denken over de toekomst van dit museum. Na de ontvangst met een drankje en een enorme muffin, stellen de leerlingen zich voor aan de museumdirecteur, de beleidsmedewerkster en aan Nils van Ideeënbureau Tinker, die de vernieuwing van het museum begeleidt.
De leerlingen krijgen uitleg over het doel van hun komst: ontdekken wat hen in het museum wel en niet aanspreekt. In groepjes van twee doorkruisen ze het museum. Aan de hand van een vragenlijst schrijven ze op wat hen wel of niet bevalt aan de verschillende vormen van tentoonstellen. Daarna komen ze terug in de groep om verslag uit te brengen. Alle groepjes hebben duidelijke meningen.
De leerlingen werken in twee groepen om zes nieuwe ideeën te beoordelen aan de hand van beeldmateriaal. Ze moeten de vier meest aansprekende ideeën eruit halen met behulp van visualisaties op papier. En daarvoor is onderling overleg nodig. De derdejaars, twee boomlange jongens, werken samen met de eerstejaars. Een van de kleine dames uit het eerste jaar fungeert uitstekend als voorzitter. Onze tweedejaars werken goed samen met twee jongens uit het tweede jaar van het gymnasium.
Rond half een gaan ze weer naar huis nadat ze hartelijk zijn bedankt met een cadeaubon. Ongelooflijk trots zijn wij op onze leerlingen die vrijwillig en heel serieus aan de slag gingen ten behoeve van de ideevorming over de toekomst van dit interessante museum aan de Coolhaven!