020 – 280 17 00 EN

Leerlingen voeren ‘woordenstrijd’ over kunstonderwijs

31-10-2016

Wat is belangrijker: de Nederlandse taal leren of kunstzinnige vorming? Over die vraagstelling voerden derdejaars leerlingen uit Amsterdam en vluchtelingenkinderen een bijzonder openbaar debat.

‘Het is belangrijk om je te kunnen uiten. Dat kan met kunst’, zeggen Mara en Imane stellig. ‘Als je verdrietig bent bijvoorbeeld, kun je muziek maken of tekenen’. Mohamed vindt dat de Nederlandse taal belangrijk is. ‘Dat is echt de basis anders begrijp je elkaar niet’.

img_1452Derdejaars leerlingen (12 jaar) van alle Amsterdamse vestigingen (Noord, West en Zuidoost) namen deel aan een ‘debattle’ over de stelling “Kunstzinnige vorming is belangrijker dan de Nederlandse taal leren”. Dit bijzondere debat, waarbij ook kinderen en jongeren uit asielzoekerscentra zijn betrokken,werd georganiseerd door Cinekid en Stichting Discussiëren Kun Je Leren (DKJL).

Na twee documentaires over mensjesrechten, die diepe indruk maakten, ontmoetten img_1486leerlingen één van de hoofdpersonen Sofia, die gevlucht is uit Libië. Naast haar, een syrische kunstenaar en muzikant Nawras stonden 16 debathelden van de weekendschool op het podium. Ook het publiek in de zaal participeerde via een doorgeefmicrofoon. Als je net nieuw in Nederland komt, wat is dan belangrijker? Het grootste deel van de groep pleit voor kunst. ‘Kunst vertelt meer dan woorden’.

img_1470De weekendschool leerlingen zijn goed voorbereid op het debat dankzij een masterclass van Discussiëren kun je leren JKL. Het debat werd gepresenteerd door Evelien Bosch (Zapp) en geleid door Chantal Deken (oprichter DKJL).

Na het debat konden de leerlingen rennen, springen, vliegen en draainen in het medialab, de grootste interactieve digitale speeltuin ter wereld.