Net als de rest van de wereld zijn de coördinatoren en gastdocenten van onze lesprogramma’s hard aan de slag om zichzelf opnieuw uit te vinden door middel van online lesactiviteiten. En daar blijkt veel vraag naar vanuit de leerlingen.
‘Hee wat leuk dat jullie er weer zijn, en welkom bij de tweede les van het vak Taal & Poëzie.’ Jinwen Omar zegt het niet tegen haar eerstejaars leerlingen in het ROC-gebouw in Amsterdam Zuidoost, maar thuis, tegen haar smartphone. ‘Even wennen’, dat gebrek aan interactie, wat juist zo essentieel is bij ons onderwijsconcept.

Jinwen Omar doceert het vak Duurzaam Wonen vanuit huis
Toch heeft ze haar draai nu wel een beetje gevonden: ‘Ik vind het een creatieve uitdaging om een les klein en behapbaar te maken en terug te brengen tot een video van gemiddeld tien minuten.’ Filmen en monteren doet ze zelf, ook op haar smartphone.
Iedere zondag post ze een nieuwe video op haar eigen youtube-kanaal, met een alternatieve thuisopdracht van de les die oorspronkelijk op het rooster stond. ‘Je kunt zien hoe goed die filmpjes worden bekeken. Vaak meerdere keren per leerling. Toch bel ik ze ook nog op om de opdrachten verder uit te leggen.’
‘Hoezo gaat de weekendschool gewoon door?’ Het is een vraag die de laatste weken vaak gesteld wordt. Begrijpelijk, nu alle scholen in Nederland hun deuren sinds 16 maart gesloten houden vanwege de uitbraak van het coronavirus. Maar zo plotseling als de lockdown werd afgekondigd, zo snel ontstonden de eerste ideeën voor thuisopdrachten en online lessen bij de docenten en coördinatoren.

Taal & Poezië volgens juf Eva
Creatieve stroom
Zelf een brug bouwen van dingen die je thuis hebt liggen, een videoles duurzaam wonen in samenwerking met IKEA, sterrenkunde of tekenen met de rechtbanktekenaar; de nieuwe omstandigheden brengen een stroom aan creativiteit te weeg, en jaarcoördinatoren lijken inmiddels al aardig bedreven in het lesgeven in huiselijke setting. Daarbij bleek de bereidheid van de gastdocenten en partners om bij te springen enorm. Er werden tientallen laptops gedoneerd, gastlessen voorbereid en de leerlingen kunnen kiezen uit een scala aan online activiteiten, soms live via teams of zoom, of als video.
Stap 2: ‘Pauzeer nu de video en doe de burpee challenge die meester Sem jullie net heeft uitgelegd.’ Samen met gastdocent en bokstrainer Sem Jongsma heeft Jinwen, ditmaal gehuld in sportkleding en geheel uit de comfortzone, een dynamische video opgenomen voor het vak Gezonde Voeding en Levenstijl. Jinwen: ‘Een burpee is een oefening waarbij je afwisselend moet springen en ‘planken’, fysiek zwaar. Maar de les ging eigenlijk over doorzettingsvermogen en dat je meer bereikt als je focust op iets positiefs.’

Zanger Tim Douwsma in een video voor leeringen van IMC Basis in Drachten
Positieve reacties
Ook vanuit het basisonderwijs wordt positief gereageerd op het aanbod vanuit IMC Basis om online lesstof aan te bieden voor het wekelijkse dagdeel dat normaal gesproken wordt verzorgd. ‘Kom maar op met je ideeën, zei de school.’, aldus Judith Hazenberg IMC Basis-coördinator in Drachten.’
Die waren er genoeg. Zo werd er lesstof aangereikt vanuit de stichting, zoals het IMC Basis-spel. ‘Uitgangspunt voor de lessen die ik zelf heb bedacht, is teruggrijpen op eerdere gastlessen in de vorm van een thuisopdracht. Daarbij heb ik de betrokken gastdocenten benaderd, die hebben meegedacht over de opdrachten en video’s ingesproken.’ De leerlingen krijgen 2 opdrachten per week. ‘Dat is facultatief. Niet alle leerlingen hebben gereageerd, maar wel een heel aantal, en meestal heel enthousiast.’
Speciaal voor alle leerlingen van IMC on Tour, het lesprogramma voor nieuwkomerskinderen, werd een lesboek ontwikkeld om thuisopdrachten te doen. Bewust ‘offline’, omdat deze leerlingen niet vanzelfsprekend over een laptop of tablet beschikken thuis. ‘Voor kinderen die op een taalschool zitten, is twee maanden thuis zitten echt heel lang, daar wordt geen Nederlands gesproken’, zegt Marina Lourens, coördinator in Breda. ‘Maar het zijn ook sponzen dus ze zullen het snel weer oppikken.’
‘Ik heb het boek bij iedereen thuis afgeleverd, dat was heel leuk, want je hebt geen idee wat de privésituatie is van deze kinderen.’. Ze sturen fotootjes van het resultaat van de opdrachten, die ze overigens niet verplicht hoeven maken. ‘Maar als ik een middag niet op mn telefoon kijk, heb ik 200 berichtjes van de leerlingen.’
Contact houden
Contact houden de leerlingen vergt wel enige inspanning, vindt jaarcoördinator Jinwen. ‘Ik merk dat ze niet allemaal even makkelijk te bereiken zijn, of ze maken hun opdrachten niet allemaal. Ze zijn gemiddeld 11 jaar en nog geen huiswerk gewend, of ze moeten hun laptop delen met andere gezinsleden. Er bestaat ook geen verschil meer voor ze tussen school en weekend op dit moment, dat maakt t wat lastiger om ze op zondag te bereiken.’
‘Als ik hun appjes zie, ze staan echt te springen om weer naar school te gaan’, zegt Marina Lourens. En dat gemis is wederzijds. Maar wat de versoepeling van de lockdown-maatregelen in het basisonderwijs op de korte termijn voor het weekendschool onderwijs kan betekenen, daarover kan nog niemand een uitspraak doen.
‘Wij zitten natuurlijk nog met een extra ingewikkelde factor in ons lesprogramma: Willen gastdocenten op dit moment fysiek voor de klas staan, en mag het überhaupt?’ aldus Jinwen.
‘Als we de draad weer oppakken, dan in ieder geval voor dit jaar niet meer met gastdocenten.’ Zegt ook Marina. ‘Ik ben wel hoopvol dat IMC on Tour de Summer school in het vooruitzicht kan stellen.’