Nog een paar maanden en dan ontvangen de derdejaars leerlingen hun diploma. Maar dan?
Tijdens een gezamenlijke dag van leerlingen uit de drie Amsterdamse vestigingen in het AMC werden de derdejaars leerlingen uitgedaagd om over hun toekomst na te denken. ‘Wie ben je en wat kun je?’ Ernestine Comvalius, directrice van het Bijlmer Parktheater en vandaag onze hoofdgast, wil de derdejaars leerlingen een spiegel voor houden, en put daarbij uit eigen ervaring. Ze vertelt over haar moeilijke jeugd in Rotterdam, en de ruzies die zij met haar moeder en stiefvader had. Gelukkig vond ze destijds veel steun vond bij een tante. ‘Die zei tegen mij: ‘je hebt veel kracht in jezelf, maak daar gebruik van.’ Ik vertel dat aan jullie omdat we mensen nodig hebben om ons in moeilijke tijden te helpen. De weekendschool is daar ook voor bedoeld, het is een netwerk.’
Netwerk
Wat dat netwerk straks voor de leerlingen kan betekenen wordt onder meer verduidelijkt door een aantal alumni, die enthousiast vertellen over hun bezoek aan het Europees Parlement of een stageplaats via de weekendschool. ‘Denk er ook eens over om actief te zijn als alumnus. Het stopt hier niet, je hoort er nu bij!’, benadrukt alumni-coördinator Valéry Oude Groen. Dan is het goed om je te realiseren dat deze groep jongeren veel verder reikt dan je eigen klas. Daarom is deze zondag ook een kennismakingsbijeenkomst voor de Amsterdamse derdejaars.
Lastige vraag
Door middel van een serie workshops kunnen ze iets meer over elkaar én zichzelf te weten komen. Ernestine Comvalius leidt de workshop ‘Ontdek je talent’. De leerlingen moeten elkaar vertellen wat hun toekomstdroom is, en hun talent. ‘Hoe zie jij jezelf over 10 jaar?’, vraagt Ernestine. Een lastige vraag, zeker als je nog maar net in de brugklas zit. Maar Cylie weet ’t al , omdat hij van techniek houdt, hij wil automonteur worden, eigenlijk sinds hij met de weekendschool een garage heeft bezocht. Het is wel degelijk zinvol om nu al na te denken over je toekomst, zegt Ernestine. ‘Anders gaan anderen belangrijke dingen in het leven voor jou beslissen.’
Ruimte pakken
Eigen initiatief is belangrijk. Dat is ook onderliggende boodschap die Joost de kinderen wil meegeven tijdens de boksles. ‘Sparren is als ’t leven zelf. Als je afwacht, word je in een hoek gebokst. Je moet je ruimte pakken, niet in de touwen hangen!’ Na wat korte instructies over directe klappen en hoeken, mogen de leerlingen ‘in de ring’. ‘Goed geblokkeerd!’, roept Joost tegen een leerling. ‘Misschien is boksen wel je talent.’
Intimideren
We besluiten de middag met een ‘grand finale’; een uitvoering van workshop Muziek. De leerlingen hebben een Maori-ritueel ingestudeerd, een zogenoemde Haka, waarmee rugbyteams hun tegenstanders intimideren voor de wedstrijd. Er wordt gestampt en geklapt. Dan volgt de muziek. Met z’n allen blazen ze de Tequila Swing op hun kazoo, begeleid door Thomas en Helmke van het Jong Nederlands Blazers ensemble.
‘Het was een leuke dag,’ vond Mirjam uit Amsterdam-Noord, ‘waarbij je een zetje krijgt om een beetje meer na te denken over de toekomst.’ En ja, ze wil zeker als alumna actief blijven, misschien volgend jaar al als begeleider. Ze vindt het namelijk ‘heel erg stom’ dat dit alweer het derde en laatste jaar is.