Afgelopen zondag 30 maart was de laatste officiele les van de derdejaars leerlingen. En wat was het een bijzondere afsluiting van het drie jarige curriculum! Ze waren namelijk te gast op de Bernhardkazerne in Amerfoort. Al eerder hadden ze op school van sergeant Rodrick Westerveld les gehad over defensie. Vandaag zouden ze niet alleen te horen krijgen hoe het is om bij defensie te werken, maar het ook zelf ervaren.
Stipt om 10.30 vertrokken we met zes auto’s richting de kazerne. Meteen bij aankomst bleek dat we te maken hadden met echte militairen, die de leerlingen ook als echte militairen zouden behandelen. Dit betekende dat de leerlingen niet vriendelijk gevraagd zou worden of ze heel misschien asjeblieft zouden willen kruipen, klimmen, rennen, springen of opdrukken. Nee hoor, ze zouden streng worden toegesproken en zonder discussie de opgelegde opdrachten moeten uitvoeren. “Dat noem je gedrild worden”, voegde sergeant Rodrick eraan toe.
Hierna droeg hij de groep over aan de commandant. Dit gebeurde heel officieel: “Sergeant Rodrick Westerveld en IMC Weekendschool present!”
In twee groepen legden de leerlingen onder leiding van een sergeant (tevens sportinstructeur) een hindernisbaan en een hoogteparcours af. Wat was dat pittig zeg!! De fysieke en mentale kracht van de leerlingen werd echt op de proef gesteld. Angsten werden overwonnen en grenzen werden verlegd. Een leerling was ontzettend trots dat zij over een stuk touw in de lucht heeft gelopen. “Juf, ik had echt niet gedacht dat ik dat kon!”
De leerlingen hebben ontdekt dat zij als team kunnen werken en elkaar kunnen (en moeten) helpen om een opdracht te voltooien. Bij elke oefening werden twee leerlingen aangewezen als groepscommandant. Zij kregen de opdracht te horen en mosten ervoor zorgen dat iedereen wist wat hij/zij moest doen en dat de opdracht zo goed en veilig mogelijk werd uitgevoerd. Dit bleek in eerste instantie toch moeilijker dan gedacht. Want hoe zorg je er ervoor dat de opdracht duidelijk is? Hoe motiveer je het team om de opdracht te doen? Hoe zorg je dat het gestructureerd en veilig is?
De conclusie was dat je elkaar als team nodig hebt en dat je moet vertrouwen op de uitleg en oordeel van de groepscommandant. Het was prachtig om te zien hoe de leerlingen dit oppakten en uiteindelijk als een echt team over de hindernisbaan manoeuvreerden.
Aan het eind van de dag was iedereen uitgeput maar wel voldaan.