020 – 280 17 00 EN

Nieuwsgierig voor Wetenschap & Techniek

17-05-2017

Kwart over negen zondagochtend 9 april 2017, standplaats maashaven. Een groep leerlingen staat te wachten op de watertaxi. De stad maakte haar opwachting op de Rotterdamse marathon, maar deze leerlingen stonden voor iets anders in de startblokken. Met een snelheid van zo’n 50 kilometer per uur scheurden die ochtend verschillende watertaxi’s vanuit de Maashaven en de Euromast bemand met leerlingen van de IMC Weekendscholen Delfshaven en Rotterdam Zuid over de maas. Wat een spectaculaire aftrap. “Nog gaver dan de Goliath in Walibi”, roept Talha als wij onder de Erasmusbrug varen. De Van Brienenoordbrug komt al snel in zicht.

170409-IMC-WS-RZ-Klas-2016---2019-Excursie-Van-Oord-24

Bijna 80 leerlingen van de twee IMC Weekendscholen uit Rotterdam Delfshaven en Zuid gingen op zondag 9 april 2017 op bezoek bij Van Oord en leerden o.a. welke beroepen er allemaal zijn binnen het bedrijf. Deze lesdag was onderdeel van een lessenreeks waarbij leerlingen kennismaken met de wereld, de mensen en de beroepen rondom het thema Scheepvaart en Techniek. Van Oord vindt onderwijs voor de volgende generatie erg belangrijk, en stimuleert jongeren om hun talenten te ontwikkelen.

170409 IMC WS RZ Klas 2016 - 2019 Excursie Van Oord 77Na een hartelijk onthaal op de Van Oord pier startte de eerste groep van 40 leerlingen in zaal Zuid-Amerika. “Wie weet wat Van Oord doet?”, vraagt Robert de Bruin aan de leerlingen. Het is een moment stil, maar dan klinkt “Dubai” en “palmeiland” al snel. “Ja, dat klopt, daar zijn wij actief geweest.” Met een aantal moeilijke en makkelijke vragen start Robert de Bruin een petje op petje af quiz als kennismaking met Van Oord. Afgewisseld met voorbeelden van grote projecten op een groot scherm krijgen leerlingen al snel door wat Van Oord allemaal doet en dat dit familiebedrijf op alle wereldwateren actief is. Na de presentatie is het tijd voor een activiteiten carrousel in kleinere groepen. Op het programma staan drie verschillende activiteiten die alle drie groepen leerlingen volgen.

Een eerste groep daalde de trappen af, naar beneden, naar de ‘simulator training centre’. Een groot team van mannelijke en vrouwelijke engineers lieten leerlingen plaatsnemen in de verschillende simulatoren. Onder leiding van Elise Bergsma nam een groepje meiden bijvoorbeeld plaats in de cabine van een graafmachine (excavator) op een boot en volgden de instructies van Elise goed op; met resultaat.

Areadirecteuren Mark Roelofs en Martin Smouter gaven een workshop over de hoofdactiviteiten van Van Oord ingestoken vanuit hun eigen werk en ervaringen. De maquettes van de verschillende schepen maakten het verhaal helder en duidelijk. Dit werkte erg goed en leerlingen stelden veel vragen. “Het was een mooie dag die mij blij verrast heeft over het enthousiasme van de leerlingen, de diepgang van de vragen en de dynamiek in de groep!!” sluit Marit Smouter af.

Bernard Westen en Genarda Brinkers ontvingen de leerlingen in het ‘House of Heritage’. Hun persoonlijke en warme aanpak zorgde voor een goede interactie met de leerlingen en de jonge studenten vonden de opdracht heel leuk om te maken, ook al was veel informatie in het Engels. Aan het einde van de dag werden twee duo’s leerlingen die de vragenlijst het beste hebben gemaakt, verrast met een cadeau. De doorslag gaf het antwoord op de laatste vraag. “Waar zou je zelf een kanaal willen aanleggen en waarom?” “In mijn eigen straat want die verdient het om mooier te worden”, schreven leerlingen Fatima en Sokhna op. Wat een goed antwoord vonden onze gastdocenten. Een verdiend cadeau voor deze meiden.
170409 IMC WS RZ Klas 2016 - 2019 Excursie Van Oord 71

Aan het einde van de dag stapten leerlingen met ‘goodie bag’ en petje op in de bus….. en petje af voor Van Oord! Wat een groot en enthousiast team heeft deze fantastische dag georganiseerd. Ook de meegekomen ouders voelden zich als een kind in een snoepwinkel, en waren onder de indruk van Van Oord en deze georganiseerde dag.