fbpx
020 – 280 17 00 EN

Jaarverslag en impact

Jaarverslag en jaarrekening 2019-2020
Stichting IMC Weekendschool

Hier vind u ons meest recente jaarverslag en jaarrekening 2019-2020:

Eerder verschenen jaarverslagen vindt u onderaan deze pagina. 

 

 

 

 

 

 

Impact kind

Wat zijn de effecten van Stichting IMC Weekendschool onderwijs? Uit eerder onderzoek naar het zelfvertrouwen, toekomstperspectief en sociale verbondenheid bij weekendschool kinderen is gebleken dat zij meer kennis hebben over beroepen en beter kunnen zeggen waarom ze iets willen worden. Ook bleken de kinderen beter in staat om kwaliteiten van zichzelf te benoemen. In 2016 vond een onderzoek plaats onder alumni, de resultaten hiervan zijn te lezen in deze management summary (ook in het Engels).

Op dit moment loopt er een grootschalig onderzoek naar de effecten van weekendschool onderwijs bij ons programma IMC Basis, dat wordt uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam, als onderdeel van de Nationale Wetenschapsagenda.

Maatschappelijke impact

Stichting IMC Weekendschool is een vernieuwende onderwijsfilosofie. Vergelijkend onderzoek heeft onder andere laten zien dat weekendschool leerlingen na drie jaar méér algemene kennis, zelfvertrouwen en motivatie hebben dan hun klasgenoten van de basisschool. Weekendschool alumni staan gemotiveerder in het leven dan vergelijkbare controlegroepen en vinden het belangrijk om een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij. Gemotiveerde, betrokken burgers hebben belangrijke positieve effecten op de maatschappij, zowel economisch als sociaal, denk bijvoorbeeld aan het tegengaan van klasse tweedeling in de maatschappij en het bevorderen van de integratie van nieuwkomersgroepen.

‘Ik kom elke keer heel geïnspireerd terug van lesdagen. Ik leer er zelf ook veel van. De kinderen stellen vragen die je normaal niet krijgt, dat vind ik erg inspirerend en verfrissend.’  – Casper ten Kate, Kearney

Stichting IMC Weekendschool en haar programma’s zijn ontworpen voor jongeren maar hebben ook effecten op de gastdocenten. Onbevangen en soms verrassende vragen van de leerlingen dwingen de gastdocenten tot eerlijke antwoorden over hun levenskeuzes, fascinaties en expertises – en revitaliseren hun motivatie voor hun vak. Gastdocenten en leerlingen komen doorgaans uit heel andere sociaal- economische situaties, maar verschillen vervagen in het plezier van het vak, en de samenwerking. Gastdocenten ervaren de gretigheid van kinderen om de wereld te ontdekken en hun onzekerheden rond de vraag ‘wie ga ik worden?’ De weekendschool draagt hiermee bij aan een sterke samenleving, waarin volwassenen optimaal – oprecht en niet betuttelend – bijdragen aan de vorming van kinderen.

Erkenning en prijzen

Een overzicht van de onderscheidingen die Stichting IMC Weekendschool en oprichter Heleen Terwijn in ontvangst mochten nemen:

  • 2014: Ververs Award voor Onderwijs Innovatie in de Praktijk
  • 2013: Hélène de Montigny-prijs
  • 2011: Ziggo prijs voor de Open Samenleving
  • 2010: Finalist WISE Awards, World Innovation Summit for Education
  • 2009: Winner at The Marketplace of Ideas, United Nations, Alliance of Civilizations
  • 2006: Distinction, German Marshall Fund of the United States for Combating Social Exclusion
  • 2003: Edgar Donckersprijs voor Nederlandse Cultuur Integratie

Eerdere jaarverslagen

Hier vind u de jaarverslagen van voorgaande jaren:

Blijf verbonden

Onze hoofdsponsoren