Home Over ons Organisatie

Organisatie

We zijn uitgegroeid van één locatie in Amsterdam-Zuidoost naar een landelijke onderwijsbeweging. Onze kern is dezelfde gebleven: wekelijkse magische momenten tussen kinderen en gastdocenten. Onze organisatie is er helemaal op ingericht om dat voor duizenden kinderen per week te faciliteren.

IMC Weekendschool

• Missie

IMC Weekendschool bereidt jongeren voor op de belangrijkste stap na hun schoolbestaan: vanuit hun eigen talenten en interesses keuzes maken voor hun toekomst. Ons doel is dat jongeren van alle schoolniveaus en alle sociale achtergronden gemotiveerd hun plek in de samenleving kunnen innemen. Door lessen van bevlogen vak experts verruimen de jongeren hun blikveld, vergroten ze hun zelfvertrouwen en versterken ze hun binding met de maatschappij.

• Locaties

We richten ons op die plekken in Nederland waar dat het hardst nodig is.

• Programma’s

Sinds 1998 is de onderwijsconcept in vier programma’s in de praktijk gebracht:

• Sinds 1998 op weekendscholen op zondag
    • Sinds 2001 in ons alumninetwerk voor oud-leerlingen
    • Sinds 2014 op basisscholen onder schooltijd
    • Sinds 2016 op nieuwkomersscholen na schooltijd – inclusief zomerscholen

Sinds 1998 is de onderwijsconcept in vier programma’s in de praktijk gebracht:

• Sinds 1998 op weekendscholen op zondag
    • Sinds 2001 in ons alumninetwerk voor oud-leerlingen
    • Sinds 2014 op basisscholen onder schooltijd
    • Sinds 2016 op nieuwkomersscholen na schooltijd – inclusief zomerscholen
  • Research & Development

Onze onderzoeksgroep werkt er doorlopend aan om externe partijen (verschillende hogescholen, universiteiten en onderzoeksbureaus) aan ons te binden die wetenschappelijk onderzoek doen naar de effecten van ToekomstExpeditie. We vinden het belangrijk continu te evalueren wat we doen en zijn altijd op zoek naar partijen die ons hierin willen ondersteunen.

• Conceptbegeleiding

Conceptbegeleiding is het kloppende hart van onze onderwijsorganisatie. Conceptbegeleiders zorgen ervoor dat alle coördinatoren goed opgeleid voor de klas staan. Ze leiden hen op, begeleiden hen op de vloer, zorgen dat er goed uitgewerkte voorbeeldprogramma’s zijn.

• Organisatie

De organisatie wordt daarnaast ondersteund door een HR-, Communicatie-, Finance-, Office-, Management- en Fondswervingsafdeling.

• Directie en bestuur

Twee directeur bestuurders (strategie en operatie) voeren de dagelijkse leiding. Een raad van toezicht heeft een toezichthoudende en adviserende rol.

• IMCoach

Naast onze vier programma’s (op basisscholen, weekendscholen, nieuwkomersscholen en ons alumninetwerk) leiden we jongeren op in ons IMCoach programma (Maatschappelijke Diensttijd, ondersteund door ZonMW en in samenwerking met CINOP). Sinds 2021 kunnen jongeren mét en zonder weekendschooldiploma een leerzame stage bij ons komen lopen.

• Gecertificeerd goed doel

Stichting IMC Weekendschool voldoet aan alle voorwaarden voor geregistreerde goede doelen.