Een artikel met de kop ‘Lange Jan en miss too much lipstick’ maakt op zijn minst nieuwsgierig naar meer. Wat dat betreft heeft de bedenker het in zich koppen bij een artikel te bedenken. Het vak journalistiek van Stichting IMC Weekendschool maakt niet zonder reden al 23 jaar onderdeel uit van het curriculum in al onze programma’s. Leerlingen leren over onder andere over burgerschap, het onderbouwen van je mening met feiten, kritische vragen stellen, de Nederlandse taal en taal die spelenderwijs context en duiding krijgt. In tijden van ‘fake news’, de rol van sociale media, meningsvorming en de controle van de democratische rechtstaat biedt dit vak de kans kinderen spelenderwijs op jonge leeftijd gevoel bij deze thema’s te laten krijgen.
Mede door de vrijwillige inzet van journalisten – radio, krant, televisie en online – leren ze van professionals wat dit werk inhoudt en ervaren ze in de praktijk het belang van goed onderzoek, vragen stellen en een productie maken. Letterlijk groeien ze in hun rol van journalist die ook leidt tot journalistieke producties. De beloning is jouw verhaal. De slagroom op de taart? Als journalisten zich beijveren om die producties ook echt gepubliceerd te krijgen. Twee producties illusteren dit:
- Programma IMC Weekendschool Amsterdam Zuidoost: Lees hier de reportage van de gastdocenten journalisten Vera Mulder en Valentijn de Hingh die in de Correspondent niet alleen verslag doen van hun gastdocentschap maar de reportages (waaronder die over ‘Lange Jan en Miss too much lipstick’) van de kinderen publiceerden. Klik hier om artikel te lezen.
- Programma IMC Basis op basisschool De Kameleon in Weert. In het plaatselijke weekblad een spread met alle producties in woord en beeld. Klik hier om de spread te lezen (klik naar pagina’s 12-13).