fbpx
020 – 280 17 00 EN

Vijf op een rij

11-12-2020

Wekelijks krijgen 3.000 leerlingen binnen onze programma’s IMC Basis, IMC on Tour en IMC Weekendschool op 58 locaties door heel Nederland les van bevlogen gastdocenten. In de interactie tussen deze gastdocenten en onze leerlingen ontstaan bijzondere momenten die beiden raken. Zo bouwen we duurzaam aan kansengelijkheid. Hieronder enkele lessen uitgelicht: van een les over corona testen en contactonderzoek door gastdocenten van de GGD in Deventer tot een bezoek van artiest Bizzey en een les door oud-leerling Saron Tefahuney in Amersfoort en van het Alumni Study Event voor de derdejaars leerlingen in Utrecht over beroepen van de toekomst tot een expositie door leerlingen bij onze zusterlocatie in Chiapas Mexico.

Bekijk hier de complete fotoserie van ‘Vijf op een rij’:

DSC06286
DSC06249
DSC06237
DSC06209
DSC06168
DSC06133
smart
Weini les GGD Corona
Masterclass Bizzey-moise donkers-24
Masterclass Bizzey-moise donkers-21
Masterclass Bizzey-moise donkers-19
Masterclass Bizzey-moise donkers-18
Masterclass Bizzey-moise donkers-15
Masterclass Bizzey-moise donkers-6
Masterclass Bizzey-moise donkers-5
Henny en Younis
Aktar en Yahya
Akhtar en Yahya
Samy
Reunie plannen
7ED01B3C-BE5E-44AC-B15E-6501F695DA5E-1284-0000024D49646B6D
B3C91E59-F921-4BB0-AECD-DDD4DE87D369-1284-0000024D63D5499C
A72553DA-110B-4E42-A2E7-0BF860B3B66C-1284-0000024DAA44CA6F
D104AD1B-5096-4499-9368-4A8F3BB61886-1284-0000024DA18F52E6
8B48EF1B-C7F0-454E-906B-A624788E5D17-1284-0000024DAEB6AE23
9685FB4F-A8DE-4ADC-90AB-5F8096D6625F-1284-0000024D991495D0
9E92F930-FBA5-46B8-B65F-CD95989D7574-1284-0000024D8F0EB5C8
E24F8657-CF62-4BAC-BB01-0791CCFD81F6-1284-0000024DA3BEFC48 (1)
25CC128D-D387-4E02-8832-829C51EED5D0-1284-0000024D472BEE7E
7DF9CCAF-2BA7-4639-8378-20DF5BB0725E-1284-0000024D452463C3
7BB6F077-6B79-44DC-8601-54C9698EC2C5-1284-0000024D581474C3
3D359BB5-D9F8-4701-9769-181AFCF4E653-1284-0000024D84F3B7FB
previous arrow
next arrow

Zelf coronatesten

“Ik ben nu niet meer bang als ik een coronatest moet. Volgens mij valt het best mee.” Zo vat een leerling de les samen. Gastdocenten Huub Meijer en Shanna Visser zijn supervisors van de GGD bij één van de grootste teststraten in de regio. Op basisschool de Rivierenwijk mochten de kinderen binnen ons programma IMC Basis zelf oefenen op een pop met het uitvoeren van de coronatest, deden ze bron- en contactonderzoek en maakten een informatieposter over corona. “Dit is iets dat ik zelf gemist heb in mijn schooltijd,” zegt een van de gastdocenten “ik stond na mijn CITO eindtoets voor de keuze wat ik moest gaan doen qua opleiding en ik had geen idee. En nu mag ik deze kinderen zelf inspireren!” De leerkracht van de Rivierenwijk is blij met het haakje van de actualiteit in deze les en at het interessant is gemaakt doordat de kinderen zelf iets mogen doen. “Ze zien nu van dichtbij hoe zo’n coronatest daadwerkelijk gaat. En hoe werkt nou zo’n bron- en contactonderzoek? Leuk!”

 

Bizzey

Fotograaf Moise Donkers

Elke week maken internationale leerlingen van het Taalcentrum van het Element kennis met een nieuw beroep via het aanvullend onderwijsprogramma IMC on Tour van Stichting IMC Weekendschool. Van architect tot politicus en van dokter tot kok, maar deze week was het bezoek aan het Taalcentrum aan de Magnesiumweg in Amersfoort toch wel erg bijzonder. Deze week verraste Bizzey de klas met zijn creatieve geest en zijn warme boodschap. Na het kennismakingsrondje mochten de leerlingen Bizzey alle vragen stellen die ze onder leiding van rapper Doagamo hadden voorbereid. Hierna werd de klas in tweeën gedeeld. Het was tijd voor een taal-challenge, hij was immers op bezoek op het Taalcentrum: rijmwoorden, associaties, korte teksten klonken over en weer. Ondanks dat Bizzey’s groepje ‘The Best’ heette, triomfeerden zijn tegenstanders onder leiding van Doa.

Rolmodellen

De betekenis van rolmodellen voor kinderen bleek maar weer eens uit de gastles die Saron Tesfahuney verzorgde. Saron sprak over haar weekendschool-tijd en hoe deze veel deuren heeft geopend. De leerlingen hadden toen nog niet door dat het programma IMC on Tour onderdeel is van die ‘grote stichting IMC Weekendschool’ waar zij over sprak. En dat al die leuke en leerzame dingen die ze binnen het programma IMC Alumni doet, ook straks voor hun open staan als ze het IMC on Tour diploma krijgen. Toen dat besef indaalde voelden alle leerlingen zich nog meer uitverkoren dat ze mee weekendschoolonderwijs mogen volgen. Saron vertelde dat haar vader een bekende filmregisseur is in Eritrea, maar dat hij niet wilde dat zij ook de theaterwereld inging. Ze moest dokter worden, of ingenieur. Dus ging ze psychologie studeren. Na 2 jaar begon het toch te kriebelen. Ze deed mee aan een theatervoorstelling en nodigde haar vader uit. Na de voorstelling kregen ze een staande ovatie. Haar vader stond te springen: “Dat is mijn dochter!”. Hij was trots. Saron zei “ok, papa, nu ga ik naar theaterschool.” De leerlingen luisterden ademloos naar dit verhaal. De herkenbaarheid van de vader die een beroep of toekomst voor je in gedachten heeft maar stiekem heb jij zelf andere ambities.

Een blik op de toekomst

Het Alumni Study Event, dat 3e jaar leerlingen van het progamma IMC Weekendschool Utrecht, helpt na te denken over hun toekomst en kennis laat maken met ons programma voor oud-leerlingen IMC Alumni, stond volledig in het teken van ‘beroepen van de toekomst’. Een kennismaking met de wereld van Virtual en Augmented Reality en de ontdekking dat er in de sectoren wetenschap, techniek en bouw steeds meer met gemotoriseerde LEGO word gewerkt. Gastdocent Henny van Kessel-Nijhof van HVK Learning liet de leerlingen kennismaken met de geanimeerde virtuele wereld. De VR-brillen en de Hololenzen die de gastdocent had meegenomen waren een groot succes. De leerlingen hadden heel snel door hoe de brillen werkten en genoten vooral van de wereld waar ze in waren gestapt. Met de workshop YoungEngineers wilde Aziza Karim onze leerlingen vooral uitdagen om probleemoplossend en creatief te denken. Na een korte inleiding gingen de leerlingen aan de slag met een eigen LEGO kit, instructievel en gereedschappen die speciaal zijn ontwikkeld om een eigen robot of auto te maken die daadwerkelijk beweegt en rijdt. Ze maakten de mooiste creaties zonder door te hebben dat ze aan een technische uitdaging werkten en tegelijkertijd hun creativiteit en inzicht in mechanica een boost hebben gegeven. Na de lunch vertelde Kaoutar Assbai, junior Alumni coördinator van de vestiging Utrecht over de kansen/mogelijkheden binnen IMC Alumni met als doel de leerlingen te informeren over wat het betekent om alumnus te zijn, wat ze aan het netwerk hebben en hoe zij daar invloed op kunnen hebben. Tot slot hebben de leerlingen nagedacht over hun eigen reünie, een moment om naar uit te kijken.

De gezichten van Mundo de Talentos

Afgelopen zaterdag, 5 december, was de opening van de expositie “LOS ROSTROS DE LAS Y LOS JÓVENES DE MUNDO DE TALENTOS” bij La Enseñanza in het centrum van San Cristóbal de Las Casas: “De gezichten van de jongeren van Mundo de Talentos”. De expositie is het resultaat van de samenwerking met Jaap Stahlie en Melle Dotinga die in januari 2020 in San Cristobal waren en twee gastlessen aan de toenmalige tweedejaars leerlingen hebben gegeven binnen de module Kunst. Ze hebben toen tevens samengewerkt met lokale dichters en verhalenvertellers. Jaap heeft prachtige portretten gemaakt en de andere gastdocenten hebben de leerlingen begeleid in het verwoorden van hun emoties, dromen en reflecties, deze zijn terug te vinden op de posters. Na bijna een jaar waarin er veel is gebeurd (corona, de pandemie en het feit dat de leerlingen al 9 maanden thuis zitten), hebben de leerlingen opnieuw naar hun portretten gekeken, hun teksten terug gelezen en hier op gereflecteerd. Wie ben ik nu, een jaar later?  Ze hebben hun eigen interpretatie vorm gegeven op A3 formaat en nieuwe teksten geschreven. Daarnaast hebben ze gezamenlijk de expositie voorbereid.