In de zomervakantie wordt het programma IMC on Tour voor nieuwkomers leerlingen afgerond met een Summer School. Wij bieden een gevarieerd programma dat twee weken duurt, met verschillende activiteiten en excursies op het gebied van natuur, cultuur, sport en spel.
Tijdens de Summer School werken we onder andere jaarlijks samen met de School der Poëzie. Veel leerlingen zijn de Nederlandse taal nog niet volledig machtig. Mede daarom is er veel aandacht voor artistieke vorming. Onder andere schreven de leerlingen deze zomer over hun reis naar Nederland en over ontdekken: ‘de woestijn in Eritrea’, de ‘zee in Roemenië’, ‘de zon in Algerije’ en de ‘bergen in Iran’. We hoorden ‘een oma die lacht’ en ‘mijn zus die zingt’. Ook leerden ze beeldend vertellen en schrijven over nieuwe ervaringen: ‘ik kan fietsen, ik voel de wind’, ‘nu speel ik piano, ik wil alles leren’ en ‘ik ren, als een tijger’. Zo maakte deze groep kinderen op vrolijke wijze kennis met poëzie. Het project werd afgesloten met een voordracht voor hun familieleden.
De leerlingen van Rotterdam en Schiedam hadden tijdens de zomerschool een prachtige dag op de Parade, waar de dag begon met een voorstelling die de Parade typeert: een voorstelling die vooral gericht was op het gedrag van het publiek. Soms een beetje onbegrijpelijk voor iedereen maar heel vermakelijk. Daarna konden de kinderen verschillende activiteiten doen zoals: poffertjes bakken, rondjes zweven in de zweefmolen of een mooie boom maken. Er is altijd veel te doen en te zien op de Parade.
Sinds vijf jaar komen wij tijdens de zomerschool op de Parade. De Parade doneert van iedere gekochte toegangskaart een bedrag aan IMC Weekendschool. Er was dit jaar een bijzondere tentoonstelling ingericht van en over onze leerlingen, die hun eigen huisje hebben gemaakt met Stichting ‘Boks-je-Kunst’. Wij hebben afgelopen schooljaar met deze stichting intensief samengewerkt; op al onze locaties voor nieuwkomerskinderen hebben zij workshops gegeven.