IMC Weekendschool Kinderjury bekroont Prix de Rome Kunstenaars

Al jaren vormen de de leerlingen van IMC Weekendschool Amsterdam Zuidoost, Amsterdam Noord en Amsterdam West de IMC Weekendschool Kinderjury voor de Prix de Rome. Die jaarlijks wordt uitgereikt in het Stedelijk Museum.

De afgelopen jaren zijn de leerlingen van IMC Weekendschool Amsterdam Zuidoost, Amsterdam Noord en Amsterdam West gevraagd om niet alleen langs te komen bij de officiële Prix de Rome voor een preview van de tentoonstelling. Ook vormen zijn de kinderjury die elk jaar namens kinderen de winnaar kiest.

Zo kozen zij in 2019 Esiri Erheriene-Essi, omdat de leerlingen het, net als de kunstenares, belangrijk vinden dat er meer representatie is voor mensen van kleur in Nederlandse musea.

“Hij heeft van iets kleins iets groots gemaakt. En dat is een hele kunst!”
IMC Weekendschool Kinderjury

In 2023 maakten de leerlingen van de kinderjury tijdens de feestelijke opening bekend dat Michael Tedja de winnaar was. De feestelijke opening bracht de nodige opwinding onder de leerlingen, die hun stem uitbrachten voor de meest indrukwekkende kunstenaar. De keuze viel op Michael Tedja. “We vonden ze allemaal heel goed, maar er was er maar 1 de beste,” verklaarde de kinderjury enthousiast en professioneel. Want het is een hele eer om deze tentoonstelling als eerste te mogen beoordelen.

Het enthousiasme van de IMC Weekendschool-kinderjury tijdens eerdere edities van de Prix de Rome toont de betrokkenheid van jongeren bij de kunstwereld. In voorgaande jaren waren leerlingen uit verschillende IMC Weekendschool locaties, waaronder Amsterdam Zuidoost, West en Noord, aanwezig bij de opening van de tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam. Hun rol als kinderjury voegt een uniek perspectief toe aan de tentoonstelling en prijsuitreiking.

Met dank aan Prix de Rome en Stedelijk Museum Amsterdam.

Foto’s o.a. door Bas Czerwinski en Maarten Nauw.