Home Wat we doen

Wat we doen

We investeren in de brede ontwikkeling van jongeren vanaf 10 jaar – hand in hand met de maatschappij. Onze wetenschappelijk onderbouwde benadering geven we vorm in vier programma’s met dezelfde visie, gericht op verschillende doelgroepen. We zijn actief in de armste wijken van Nederland op onze weekendscholen, op tientallen basisscholen, en op nieuwkomersscholen.

Onderwijsconcept

ToekomstExpeditie is motivatiegericht onderwijs als aanvulling op het reguliere curriculum. Hiermee laten we de natuurlijke motivatie van jongeren opbloeien – helemaal los van schoolprestaties. Want een gemotiveerde levenshouding is dé uitkomst van goed onderwijs.

Effecten en impact

De natuurlijke motivatie van jongeren voeden we door gastlessen van bevlogen professionals. Dat heeft aantoonbare effecten op toekomstperspectieven, zelfvertrouwen, verbondenheid en motivatie van jongeren om zich als betrokken burgers te blijven ontwikkelen.

Weekendscholen

De bakermat van ons onderwijs en eveneens de blauwdruk voor al onze programma’s. Op tien locaties in zeven grote steden organiseren we een driejarig curriculum met elke zondag lessen voor leerlingen uit groep 7 en 8 plus het eerste jaar van de brugklas.

Basisscholen

In ons basisschoolprogramma integreren we ToekomstExpeditie op basisscholen, onder schooltijd. Zo profiteren zoveel mogelijk jongeren van onze benadering, op basisscholen gelegen in de armste wijken van Nederland. Ons programma is bestemd voor leerlingen van groep 7 en 8, in intensieve samenwerking met leerkrachten en directeuren.

Nieuwkomersscholen

ToekomstExpeditie is bij uitstek ook geschikt voor kinderen die net nieuw zijn in Nederland. Naast de effecten die ons onderwijs op alle kinderen heeft, wordt ons programma op nieuwkomersscholen door kinderen en hun ouders ervaren als een warm welkom in Nederland. Op diverse locaties – mét zomerschool – als aanvulling op taal- en schakelklassen.

Alumninetwerk

Hét netwerk van oud-leerlingen van de weekendscholen. Jongeren van alle schoolsoorten hebben samen drie jaar lang elke zondag een ontwikkelingsreis doorgemaakt, beschouwen elkaar als familie en helpen elkaar verder. Ook voor oud-leerlingen van ons nieuwkomersprogramma. In het alumninetwerk van IMC Weekendschool is elke activiteit goed voor de alumnus én voor ons als organisatie.