Doneer
Home Wat we doen Effect en impact

Effect en impact

Aanvullend onderwijs is dé verschilmaker voor de samenleving. Intrinsiek gedreven leerlingen en oud-leerlingen zijn een grote aanwinst voor de maatschappij en versterken die. IMC Weekendschool brengt met ToekomstExpeditie de samenleving de klas in en vice versa.

Samen met partners

Dat onze benadering werkt, ervaren we al sinds 1998. Maar we laten haar ook onderzoeken door universiteiten, hogescholen, onderzoeksbureaus en ons eigen Research & Development team. Wij werken hierbij samen met:

  • Universiteit van Amsterdam
  • Universiteit Utrecht
  • Vrije Universiteit Brussel
  • Rijksuniversiteit Groningen
  • Hogeschool van Amsterdam
  • Hogeschool Rotterdam
  • Hogeschool Utrecht
  • Strategy& (PWC)
  • Ruigrok NetPanel

Leerlingen

Leerlingen

ToekomstExpeditie heeft wetenschappelijk bewezen effecten op leerlingen:

  1. Versterkt zelfvertrouwen i
  2. Versterkt sociaal-emotioneel leren i
  3. Versterkt non-cognitieve vaardigheden, waaronder sociaal-maatschappelijke vaardigheden i
  4. Vergroot algemene kennis
  5. Versterkt positieve schoolbeleving
  6. Versterkt motivatie om zich te blijven ontwikkelen i
  7. Leidt tot ruimere toekomstperspectieven i
  8. Leidt tot een sterker gevoel van verbondenheid met de samenleving i
‘De weekendschool was een bron van inspiratie voor me, nu wil ik dat zijn voor anderen.’

Leerkracht

Leerkracht

Door ToekomstExpeditie ervaren leerkrachten heel concreet hun drijfveer. Leerkrachten:

  1. Gaan bredere talenten van al hun leerlingen zien
  2. Krijgen een ongeëvenaarde kwaliteitsinjectie in hun lesstof
  3. Juichen toe dat de maatschappij de klas in komt en vice versa
  4. Ervaren concrete handvatten om hun onderwijsdoelen te behalen
  5. Hebben met ToekomstExpeditie aanknopingspunten om alle leerlingen te motiveren
‘Hierom ben ik het onderwijs ingegaan.’

Basisschool

Basisschool

Basisschooldirecteuren signaleren door ons programma enorme impact op hun leerlingen, hun ouders en binnen hun leerkrachtenteam.

  1. Directeuren ervaren ToekomstExpeditie als een kwaliteitsinjectie in hun school
  2. Ouders zijn zeer enthousiast over ToekomstExpeditie
  3. Directeuren observeren dat leerlingen spontaan over hun toekomst praten
  4. De school raakt beter verbonden met de buurt
  5. Directeuren observeren hogere motivatie in het leerkrachtenteam
‘Je ziet de sfeer op school positief veranderen, mensen gaan anders met elkaar om.’

Gastdocent

Gastdocent

ToekomstExpeditie opent werelden voor leerlingen én gastdocenten.

1. Gastdocenten ontwikkelen zich persoonlijk door het geven van gastlessen.
2. Gastdocenten voelen zich maatschappelijk betrokken door hun bijdrage.
3. Gastdocenten krijgen energie en een voldaan gevoel van het lesgeven.
4. Het geven van gastlessen verrijkt het wereldbeeld van gastdocenten.
5. Gastdocenten ervaren bij te dragen aan kansengelijkheid in de samenleving.

‘Ik kwam hier om over mijn vak te vertellen, maar ik ging naar huis met rijke kennis over de belevingswereld van jongeren van nu.’

Meer weten?

Meer weten?

In de bovenstaande overzichten hebben we vanwege de leesbaarheid onze effectstudies samengevat. Op onze onderzoekspagina gaan we dieper in op de wetenschappelijke effecten van ons onderwijsconcept.

Vragen?
Neem contact op

Kees van Driel profielfoto

Vragen?
Neem contact op

Kees van Driel Coördinator Research & Development 06 51 75 05 65

Stuur een e-mail