Home Over ons Ontstaan

Het ontstaan van
IMC Weekendschool

Kinderen van tien jaar hebben een ontembare energie en nieuwsgierigheid om de wereld te ontdekken. ToekomstExpeditie speelt direct op die motivatie in. Vanaf de allereerste les in 1998 bleek ons concept een gouden aanvulling op het reguliere onderwijs voor alle betrokkenen.

Door de jaren heen

Wat begon met één klas met dertig kinderen in Amsterdam Zuidoost is nu een bewezen effectief onderwijsconcept met internationale navolging.

• 1995-1997

Psycholoog/onderzoeker Heleen Terwijn ontdekte dat jongeren van tien jaar volop bezig zijn met het vormgeven van hun toekomstbeelden. Die nieuwsgierigheid wordt op school maar deels gevoed, terwijl kinderen per definitie breed geïnteresseerd zijn. Omdat kinderen zich ontwikkelen in interactie met hun sociale omgeving, moeten we er als maatschappij voor zorgen dat kinderen opgroeien in inhoudelijk rijke sociale omgevingen. Als jeugdige interesse niet wordt gevoed dooft ze uit. Terwijn ontwikkelde daarom het idee om kinderen vanaf de ontvankelijke leeftijd van tien jaar in contact te brengen met bevlogen professionals en interessante vakgebieden.

• 1998

In januari 1998 start de eerste weekendschool. Leerlingen uit Amsterdam Zuidoost komen naar de eerste leslocatie: Amsterdam UMC – locatie AMC.

• 2001

De eerste leerlingen ontvangen hun diploma’s, van daaruit ontstaat de eerste aanzet tot het alumninetwerk.

Uitbreiding naar Amsterdam Noord.

Uitbreiding naar Amsterdam Noord.

• 2003

Uitbreiding naar Amsterdam West.

• 2006

Uitbreiding naar vijf weekendschool locaties buiten Amsterdam: Rotterdam Delfshaven, Den Haag, Tilburg, Nijmegen, Utrecht.

• 2007

Uitbreiding naar Rotterdam Zuid.

• 2008

In het VPRO-programma Holland Doc brengt Suzanne Raes IMC Weekendschool in beeld. Deze documentaire wordt meerdere keren op de Nederlandse televisie uitgezonden en is nog te zien.

Uitbreiding naar Groningen.

Uitbreiding naar Groningen.

• 2014

Na een succesvolle pilot starten de eerste basisscholen met een programma onder schooltijd.

• 2016

Het programma voor kinderen van vluchtelingen, statushouders en arbeidsmigranten in internationale taalklassen gaat van start.

Onderscheidingen en erkenningen

We zijn trots op de onderscheidingen en erkenningen voor onze organisatie, onze programma’s en onze oprichtster Heleen Terwijn.

1. 2020

Nominatie Helffer Kootkar Prijs

2. 2017

Finalist Brock international prize in education

3. 2017

National Winner Responsible & Inclusive Entrepreneurship European Enterprise Promotion Awards

4. 2016

Voorbeeldproject Gelijke kansen Alliantie

5. 2014

Ververs Award voor Onderwijs Innovatie in de Praktijk

6. 2013

Hélène de Montigny-prijs

7. 2011

Ziggo prijs voor de Open Samenleving

8. 2010

Finalist WISE Awards, World Innovation Summit for Education

9. 2009

Winner at The Marketplace of Ideas, United Nations, Allicance of Civilizations

10. 2003

Edgar Donckerprijs voor Nederlandse Cultuur Integratie

Zusterscholen

Ons onderwijsconcept trekt veel (inter)nationale belangstelling. We helpen diverse sociaal ondernemers om volgens onze benadering organisaties voor aanvullend, motivatiegericht onderwijs op te zetten. Ook begeleiden en adviseren we hen tijdens trainingen en opleidingstrajecten – verder zijn ze zelfstandig.