Doneer

Bouwen aan de toekomst met Markus-Veekens

Is het moeilijk om een stoep te maken? Hoe is het om zand te verplaatsen met een graafmachine? En wat ligt er eigenlijk allemaal onder de grond aan buizen?  Het was aan de leerlingen van IMC Weekendschool in Amsterdam Noord om antwoorden te vinden op al deze vragen.

Afgelopen zondag waren zij namelijk uitgenodigd door aannemersbedrijf Markus-Veekens om kennis te komen maken met werken in de bouw. 

De introductie van projectbegeleider Rick Hollenberg maakt meteen indruk op de leerlingen. Hij vertelt over het bouwen van huizen, wat er allemaal nodig is. Straatlantaarns bijvoorbeeld, of kabels voor internet en natuurlijk een verbinding met het riool. En het rioolwater kan zo goed gezuiverd worden, dat we het weer kunnen drinken. Dat gaat er niet in bij iedereen: ‘Ik drink nooit meer kraanwater,’ besluit een leerling stellig. 

Daarna is het aan de kinderen om uit te vogelen waar de rioolbuizen van de wijk precies liggen, dat doen ze met behulp van een technische kaart op een tablet. Ze hollen van put naar put om vervolgens uit te komen bij een straat die nog niet helemaal af is. Hier mogen ze letterlijk hun steentje bijdragen door een stoeptegel te leggen, met op de achterkant hun naam geschreven. ‘Als je door deze straat loopt, weet je dat jouw tegel er ligt, misschien nog wel 20 jaar,’ zegt leermeester Marcel Grootjen. Dan is het tijd om te oefenen met het leggen van verschillende tegelpatronen, wat nog knap ingewikkeld kan zijn als het gaat om de bestrating van een weg. Bedrijfsleider Levinus van der Veekens legt uit dat de opleiding tot stratenmaker wel 5 jaar duurt.  

 

 

Bij werken in de bouw horen natuurlijk ook grote machines en vrachtwagens. Dus mag er gegraven worden met een mini-graafmachine, een spannende activiteit die om meer precisie vraagt dan je zou denken. En dan is er nog de hele grote vrachtwagen waar ze om de beurt in cabine mogen zitten om te testen waar die dode hoek nou eigenlijk zit. 

Ter afsluiting krijgen de leerlingen een echte goodiebag mee, met onder andere een broodtrommel, petje en een sportdrankje erin. Die extra energie van het drankje kunnen ze mooi gebruiken bij het tweede deel van deze les bouwkunde: het ontwerpen van hun eigen droomhuis onder begeleiding van twee echte architecten. Volgende week wordt er aan maquettes gewerkt  maar meer nog, net als deze zondag – aan hun toekomst.

Veel dank aan Markus-Veekens voor het mogelijk maken van de les. Foto’s door Marjolein Loppies