Feestelijke jaarafsluiting van de Connectie Captains

Afgelopen zondag vond de officiële jaarafsluiting van de Connectie Captains plaats in Amsterdam. Connectie Captains zijn alumni die zich in de periode van 2017 tot nu voor minimaal één jaar intensief hebben ingezet als vrijwilliger binnen de stichting. De captains hebben in de afgelopen jaren richting gegeven aan het inhoudelijke, landelijke alumni jaarprogramma door eigen activiteiten te organiseren voor alumni binnen hun vakgebied. Nu het einde van het schooljaar nadert, was het daarom ook voor hun tijd om het jaar officieel af te sluiten met een feestelijke certificering.

Ondanks dat live activiteiten niet mogelijk waren, ging het jaarprogramma van de alumni online door. Zo ook de activiteiten van de connecties, de vakgroepen die vakspecifieke, landelijke activiteiten organiseren voor en door alumni. Afgelopen jaar waren er 11 connecties actief die onder andere online workshops, masterclasses en Q&A’s hebben georganiseerd. De vakgebieden besloegen onder meer Zorg, Leiderschap, Communicatie & Journalistiek, maar bijvoorbeeld ook Finance en Kunst & Cultuur en leverden activiteiten op zoals The Many Faces of Leadership (Q&A en discussie), Working in the Media (workshop-reeks) en Speeddaten in de Zorg (Q&A + workshop); één voor één inspirerende online lessen voor de alumni.

Blik op de toekomst
Voor veel van de Connectie Captains loopt het vrijwilligerscontract nu af en na hun intensieve inzet van de afgelopen tijd, verdiende dat wel een feestelijke certificering. Als Connectie Captain maak je namelijk een intensieve periode door, waarin je veel leert én veel doet. Captains organiseren niet alleen de activiteiten, maar zijn ook het gezicht van hun connectie en hebben de taak alumni te helpen bij het verdiepen van hun interesses en motivatie.

Nadat de captains waren toegesproken door directeur Marion Idema-Weijman, mochten zij allemaal een succes uit hun captainschap delen waarna de certificaten werden overhandigd. Na dit avontuur gaven veel van hen aan zich op verschillende manieren te willen blijven inzetten binnen de organisatie. Gastdocentschap voor de jongere generatie en betrokken blijven bij de connecties waar zij zich zo lang voor hebben ingezet, bleken populaire wensen onder de captains. Ook het nieuwe plan voor de connecties na de zomervakantie werd gedeeld met de huidige captains. Nieuwe captains zullen worden begeleid door mentoren uit de praktijk en krijgen een on-boardingsprogramma waarin zij worden klaargestoomd voor hun taak als captain. Naast een afsluiting wierp deze dag dus ook een blik op de toekomst van de connecties.