Reclame Maken voor Jezelf: De wereld laten zien hoe bijzonder je bent

De wereld laten zien hoe bijzonder je bent. Dat leren Oekraïense leerlingen van 10 tot 16 jaar deze zomer tijdens het bijzondere vak Reclame Maken voor Jezelf. Als onderdeel van ons Summer School programma.

Een hele kunst wanneer je niet gewend bent om op deze manier over jezelf te praten. En precies dit leerden de Oekraïense leerlingen deze zomer tijdens het bijzondere vak ‘Reclame Maken voor Jezelf’. Een dag in het teken van tevoorschijn komen, gehost door Neyenrode University in Amsterdam. Onderdeel van het zomerschool programma voor nieuwkomerskinderen, waar deze jongeren van 10 tot 16 jaar welkome invulling krijgen van hun vaak lege zomerperiode.

In deze workshops, vormgegeven door gastdocent en trouwe samenwerkingspartner Melle Dotinga, leren jongeren op zichzelf te reflecteren en zich te presenteren aan klasgenoten. Het resultaat zijn indrukwekkende posters met foto’s en krachtige uitspraken van de jongeren.

Maar zo ver is het nog niet..

De dag begint onder begeleiding van schrijver en artiest Desmond Read, en storyteller en coach Jones Siahailatua. Want hoe breng je nu datgene onder woorden, wat bijna niet onder woorden te brengen is? Aan de hand van verschillende speelse oefeningen komen de leerlingen steeds dichter bij hun eigen kern: wat maakt jou uniek? Waarin ben jij jezelf en dus bijzonder?

Het opschrijven van de woorden lijkt lastig genoeg, maar deze vaak kwetsbare woorden voordragen voor je klasgenoten blijkt nog spannender. Langzaam maar zeker leren de jongeren om over zichzelf te praten en hun kwaliteiten te benoemen. Er wordt gelachen en geklapt; de sfeer is goed. De jongeren ervaren dat ze trots op zichzelf mogen zijn. Ze hoeven hun beste kanten niet verborgen te houden, want juist deze kanten worden heel erg gewaardeerd.

Het resultaat? Indrukwekkende, persoonlijke en soms ontroerende verhalen. Samen met de prachtige portretten van fotografe Marijke de Schepper vormen de verhalen uiteindelijk een indrukwekkend kunstwerk. Binnenkort volgt er een expositie van de prachtige posters.

Deze zomer organiseert IMC Weekendschool op 9 locaties door het hele land een zomerschool. Het gaat erom dat nieuwkomerskinderen niet stilstaan in hun ontwikkeling en zeker niet op deze cruciale leeftijd. Vooral de zomervakantie is voor deze kinderen een lange periode van verveling en stilstand. Op de zomerschool bieden wij leerlingen de mogelijkheden tot ontwikkeling op verschillende vlakken. Vanaf 11 juli tot 4 augustus 2022 organiseren we o.a. sport en spel, theaterworkshops, een klassiek concert en een bezoek aan de Parade.

Met grote dank aan de Nyenrode University, Stichting Reclame Maken Voor Jezelf van Melle Dotinga en de fantastische gastdocenten.

Foto’s door Arno Stevens