Een viool, het geluid van een formule 1-auto en het vak recht

De klassieke muziek van het Concertgebouworkest, een waargebeurd verhaal over ‘drie mannen en een viool’ en een eerste kennismaking met het vak Recht. Combineer deze ingrediënten met twintig tweedejaars leerlingen uit Amsterdam-Noord en er ontspint zich een boeiende en verrassende gastles: ‘Mevrouw, kunt u op uw viool een formule 1-wagen nadoen?’, ‘Waarom zitten er gaten in uw instrument?’ en ‘Bent u een echte advocaat?’

Het lijkt een vreemde aftrap van het vak recht: de leerlingen zitten in een prachtige ensemblezaal en luisteren naar de klassieke muziek gespeeld door vier leden van het Concertgebouworkest. Al snel blijkt dat ze zich zullen buigen over de mysterieuze zaak van ‘drie mannen en een viool’, terwijl de advocaten van kantoor Stibbe hen kennis laten maken met het vak Recht. Over vier weken spelen ze de zaak na in de rechtbank in de rollen van verdachte, rechter, advocaat en officier van justitie.

Wanneer de eerste klanken klinken is het even wennen, maar binnen een mum van tijd zijn de blikken en oren gericht op de vier orkestleden en hun muziek. Eén leerling begint als volleerd violist zijn handen mee te bewegen. Een ander schuift gaandeweg naar het puntje van haar stoel. Het applaus is uitbundig. De vragen die volgen zorgen voor ongekend plezier in de zaal en de musici genieten zichtbaar mee. In een mum van tijd weten we dat sommige instrumenten meer dan driehonderd jaar oud zijn, dat je voor zo’n viool aardig wat mooie sportauto’s kunt kopen, dat de f-gaten in een instrument de klank nog beter maken, dat paardenharen het beste zijn voor de strijkstok en er vroeger kattendarmen voor de snaren werden gebruikt. Maar ook dat het Concertgebouworkest topsport beoefent, als een soort Ajax onder de orkesten, met zo’n 120 concerten per jaar. Voordat musici tot het orkest toetreden hebben ze vanaf hun zesde zeker 10.000 uren op hun instrument gestudeerd, zo wordt verteld. ‘Wow,’ klinkt het uit de zaal. Zeker wanneer de musici op verzoek en zonder enige moeite vogelgeluiden, het racen van formule 1-auto’s en een piepende deur uit hun instrumenten toveren.

Violist Marleen Asberg weet alle weetjes treffend samen te vatten: ‘Mijn viool is 310 jaar oud en voor mij hebben er wel 80 musici op gespeeld. Die leeftijd is mooi en de prijs leuk om te weten, maar het is het geluid waardoor ik op deze viool wil spelen. Daarmee kan ik het gevoel naar jullie overbrengen en dat is wat wij als orkest willen: het gevoel zo goed mogelijk overbrengen. Dus, hoe mooier het instrument klinkt des te mooier het op anderen overkomt.

Dan volgt het verhaal over ‘drie mannen en een viool’. Tim de Greve, advocaat en partner bij Stibbe, vertelt het waargebeurde verhaal waarbij een violist aan lagerwal raakt, zijn viool wil verkopen en een beroemdste violenkenner vraagt te bemiddelen. De violenkenner verkoopt de viool aan een Nederlandse verzamelaar, maar steekt het geld in zijn eigen zak. De violist kan fluiten naar zijn centen.

Wat is hier gebeurd? Wie heeft schuld en hoe bewijs je dat? Deze vragen worden de komende weken nader bestudeerd, maar eerst is er een introductie nodig in het vak Recht. De leerlingen moeten zelf aan de slag: waar denken ze aan bij het woord ‘recht’? Na een kwartier brainstormen met de advocaten, hangen er vier ‘mindmaps’ met woorden als eerlijkheid, Johnny Depp, rechters, gelijk en ongelijk, helpen, advocaten en rechtbank. Een mooi startpunt waar vanuit de leerlingen steeds verder zullen toewerken naar de vraag: ‘wie moet er veroordeeld worden voor dat gedoe rond die viool?

Advocatenkantoor Stibbe is al jarenlang betrokken partner van IMC Weekendschool en van het Koninklijk Concertgebouworkest, waardoor deze bijzondere gastles kon worden gerealiseerd. Met grote dank aan:

De gastdocenten van Stibbe: Tim de Greve, Omar El Gachi, Sandra Putting, Roderik Vrolijk, Meike Pakkert en Jelmer Ypinga.
De gastdocenten van het Concertgebouworkest: Marleen Asberg (viool), Eke van Spiegel (viool), Edith van Moergastel (altviool), Johan van Iersel (cello) en Charlie dos Reis Borges Rodrigues (corporate partnerships).