In de voetsporen van Frans Hals

Een beetje lacherig komt de groep binnen, het is een spannende dag. Want voor veel nieuwkomersjongeren is het voor het eerst dat zij in een museum zijn. Vandaag zijn ze te gast in het Frans Hals Museum in Haarlem en zullen ze een hoop nieuwe dingen leren.

Om te beginnen zijn er regels in een museum. Niet tegen de muren leunen bijvoorbeeld, en die strepen op grond? Die laten precies zien tot waar je mag staan voor een schilderij.

Tijdens de rondleiding met coördinator educatie & publiek Meike Scholten gaat het om heel goed kijken, want dan leer je pas écht over kunst. Maar om te praten over kunst heb je natuurlijk woorden nodig, en daar wordt ook een beetje op geoefend vandaag. Kwasten en penselen, daar heeft iedereen wel van gehoord, maar de woorden palet en schildersezel zijn mooie nieuwe aanwinsten.

De leerlingen bekijken grote schuttersdoeken en portretten, en leren met Meike om extra aandachtig te zijn. Zo zien ze de mooie kleren van de geportretteerden, de gekke witte kragen en de sjerpen die de mannen op het schuttersdoek dragen. Meike stelt intussen vragen, is het donker of licht, welke kant kijken de mensen op? En heeft Frans Hals eigenlijk netjes geschilderd? vraagt ze aan de groep. ‘Nee, een beetje slordig!’ wordt er geroepen

Even verderop verkondigt een leerling dat ‘de nieuwe Mona Lisa’ al bijna af is.

Als uitsmijter bestuderen ze een werk van Corneille, een abstracte weergave van de stad Amsterdam. ‘Lijkt dit op Amsterdam?’ vraagt Meike. ‘Zeker weten,’ zegt een leerling, ‘er is heel veel kleur en er staan hoge gebouwen.’ Dat vindt Meike heel goed opgemerkt en ze moedigt de groep aan vooral hun eigen fantasie te gaan gebruiken bij het volgende programmaonderdeel.

Het is namelijk hoog tijd om zelf aan de slag te gaan, met als basis twee werken van Frans Hals. Verf staat klaar en al snel lijken de kunstwerken in niets meer op elkaar. Kleurrijk, wild, of juist voorzichtig en precies, elk kind geeft een eigen draai aan het werk. Zo ontstaat er zelfs een clownsportret, en even verderop verkondigt een leerling dat ‘de nieuwe Mona Lisa’ al bijna af is.