IMC Weekendschool viert 25-jarig jubileum

27 mei 2023

Dit jaar bestaat IMC Weekendschool 25 jaar. Dat moest natuurlijk groots gevierd worden! In het Internationaal Theater Amsterdam werden afgelopen zaterdag gastdocenten, medewerkers, oud-leerlingen, partners, vrijwilligers en andere betrokkenen ontvangen om ondergedompeld te worden in een gevarieerd programma.

De Grote Zaal was goed gevuld toen de brass band als voorprogramma van het podium liep. Na het openingswoord van de presentatoren, oud-leerling Saron Tesfahuney en columnist Babah

Tarawally, was het woord aan de burgemeester van Amsterdam: Femke Halsema. “IMC Weekendschool sleutelt niet alleen aan de leerlingen, maar ook aan de stad,” vertelde de burgemeester. Daarom onderscheidde ze oprichter Heleen Terwijn met de Andreaspenning, als eerbetoon voor de oprichting van en waardevolle inzet voor IMC Weekendschool en de stad Amsterdam. Verrast en ontroerd snelde Heleen het podium op, onthaald door een staande ovatie van het publiek.

Na dit onverwachte begin volgde een gevarieerd programma met onder meer gesprekken door Saron met alumni uit diverse lichtingen en met Juma Hafeez, die na zijn vlucht uit Afghanistan ook de weg naar IMC Weekendschool vond. De bevlogen gastdocent en filosoof Haroon Sheikh werd door Babah geïnterviewd over de noodzaak van weekendschoolonderwijs en beide onderwijsministers Robert Dijkgraaf en Dennis Wiersma beschreven IMC Weekendschool in een mooi videobericht als ‘een cadeau voor de samenleving’.

Daarnaast was er ruimte voor meerdere ‘minuutjes’ waarin oud-leerlingen, gastdocenten en andere betrokkenen vertelden hoe IMC Weekendschool hun toekomst heeft gevormd. Tussendoor was er tijd voor muziek van de Syrische zangeres Mireille Bittar die samen met het Mozaïek Ensemble, en mede begeleid door alumnus Zaid Bakdounes, drie prachtige nummers zong.

Al zingend en klappend vertrokken de gasten na anderhalf uur naar de foyer. ‘Heel mooi en inspirerend!’ was iets wat veel werd geroepen tijdens de borrel. Dat de gasten IMC Weekendschool graag willen steunen was ook te merken tijdens het call-to-action segment, waarbij alumnus Darryl Amankwah op speelse wijze uitlegde hoe je een QR-code moet scannen om online een donatie te doen. ‘Geen foto maken, maar klikken op de link!’ Hierbij is 10.000 euro opgehaald, een fantastisch bedrag waar iedereen van IMC Weekendschool heel dankbaar voor is.

Ook Mark Post, operationeel directeur van IMC Weekendschool, vond het mooi om alumni aan het woord te zien tijdens het jubileum. ‘Ik kan het weekendschoolverhaal ook wel vertellen, maar het heeft tien keer zoveel impact als een oud-leerling het vertelt.’ Het voorbeeld wat hij hierbij gaf, was toen presentator Saron vertelde over hoe IMC Weekendschool als een familie voor haar was. ‘Ik kan ook zeggen dat de weekendschool een familie is, maar je voelt dat Saron het echt meent vanuit haar hart.’

De borrel achteraf was een ontmoetingsplek voor oud-leerlingen en medewerkers die elkaar de dag ervoor nog gezien hadden tijdens één van de alumniactiviteiten, maar ook voor oud-leerlingen en medewerkers die elkaar al tien jaar niet hadden gezien. Ook gastdocenten werden warm gegroet door medewerkers en oud-leerlingen. De gezellige drukte tijdens de borrel bracht ook veel wensen voor een lang bestaan van de stichting. ‘Ik hoop dat IMC Weekendschool nog 25 jaar erbij kan tellen,’ aldus de wens van meerdere gasten.

Dit artikel werd geschreven door Amani Maniran, oud-leerling van IMC Weekendschool en deelnemer aan de PR Academie

Foto verslag – Foto’s door Pim Rusch