Home Wat we doen Alumninetwerk

Alumninetwerk

Jongeren die drie jaar lang elke zondag naar IMC Weekendschool zijn gekomen, vormen daarna samen een krachtig alumninetwerk. In verschillende masterclasses, evenementen en opleidingen werken ze verder aan hun eigen ontwikkeling, ondersteunen ze elkaar, en helpen ze op hun beurt volgende generaties verder.

Ik ben zelf oud-leerling

Bekijk hier wat je kunt doen.

Alumni laten trots hun certificaat van de Ambassadeursopleiding zien

Ik ben zelf oud-leerling

Bekijk hier wat je kunt doen.

Doe mee

Een netwerk voor het leven

Het alumninetwerk is een voortzetting voor oud-leerlingen van IMC Weekendschool. Ook oud-leerlingen van de andere programma’s kunnen deel uitmaken van het alumninetwerk. In dit netwerk ligt de regie bij de jongeren zelf. Ze schrijven zich zelfstandig in voor activiteiten en mede-organiseren die. Alumni kunnen altijd terecht bij IMC Weekendschool voor ondersteuning bij levensbeslissingen, opleidingsvragen of stageplaatsen. In het netwerk bestaan allerlei subgroepen met hun eigen, interessante activiteiten.

• Groot landelijk alumninetwerk
  • Alumni kiezen zelf waar ze aan meedoen
  • Speciaal aanbod voor scholieren (13-16 jaar), studenten (16-26 jaar) en starters/werkenden (26+)
  • Lokale activiteiten voor de jongste alumni
  • Lokale en landelijke activiteiten en programma’s voor 16+.
  • Alumni organiseren zelf gastlessen van tot de verbeelding sprekende gastdocenten
  • Alumni geven masterclasses aan bedrijven en organisaties: Nieuwe Generatie Panels
  • Intensievere vervolgprogramma’s waarvoor gesolliciteerd moet worden
  • Kleine en sociale evenementen waar alumni elkaar ontmoeten
  • Eens in de twee jaar hét alumni-evenement: Horizon
Quote foto - Ilias Aarab
‘Voor de vrijheid en de kansen die ik bij hen heb gekregen om mezelf te kunnen ontwikkelen zal ik hen eeuwig dankbaar blijven.’
Quote foto - Ilias Aarab
Ilias Aarab Alumnus

Masterclasses

Alumni organiseren zelf gastlessen voor andere alumni, in samenwerking met toonaangevende gastdocenten, bedrijven en organisaties. Voorbeelden van masterclasses zijn Reclame, Ondernemen, Zorg en Kunst en Cultuur. Zo wordt de IMC Weekendschoolbenadering door de jongeren ook zelf voortgezet. Hun persoonlijke en professionele ontwikkeling staan centraal terwijl ze hun mogelijkheden in verschillende vakgebieden verkennen.

Nieuwe Generatie Panels

De Nieuwe Generatie Panels bestaan uit kritische, betrokken en bevlogen oud-leerlingen. Bedrijven hebben de mogelijkheid dit inspirerende panel in te zetten als zij gesprekken willen voeren over bijvoorbeeld het bevorderen van diversiteit en inclusie, de toekomst van onze planeet of het jongerenperspectief op beleidsvraagstukken. Voor bedrijven een unieke manier om jongeren te betrekken bij uiteenlopende vraagstukken, voor de oud-leerlingen een kans om hun visie te uiten en een bijdrage te leveren aan onderwerpen die bedrijven raken.

Opleidingen

Meerdaagse, intensieve opleidingen waarin alumni de diepte in gaan en waar ze op moeten solliciteren. Wie word ik in de maatschappij? Waar wil ik naartoe? Wat zijn mijn kwaliteiten en waar kan ik nog groeien? Ook worden alumni erop voorbereid zelf gastdocent te kunnen worden.

Evenementen

Het hele jaar zijn er lokale evenementen voor alumni van 13 tot 16 jaar en landelijke evenementen voor alumni van 16+. Eens in de twee jaar vindt het landelijke evenement plaats voor alle 16+ alumni: Horizon. Op die dag helpen alumni elkaar met levenskeuzes en delen ze hun professionele ontwikkelingen met elkaar.

Veel gestelde vragen

• Voor wie is het alumninetwerk?

Alle gediplomeerden van de weekendscholen worden automatisch lid van het alumninetwerk. Gediplomeerden van de basis- en nieuwkomersscholen kunnen ook lid worden, op aanvraag.

Hoe helpen jullie alumni bij het vinden van stages?

Jazeker, we koppelen oud-leerlingen met plezier aan partnerbedrijven en instellingen. Als je een stage hebt voor een van onze alumni, dan horen we dat graag en koppelen we jullie aan elkaar.

Vragen?
Neem contact op.