Leerlingen bezoeken expositie in Groninger Museum

In het Groninger Museum startte afgelopen zondag het vak Beeldende Kunst voor de leerlingen van IMC Weekendschool Groningen. Zij maken kennis met de kunsten, maar ook met het slavernijverleden en de hedendaagse gevolgen hiervan. Eén van de leerlingen schilderde over de ervaring: ‘Wij moeten de wereld met zijn allen dragen, anders werkt het niet en vallen we.’

Het vak Beeldende Kunst staat dit jaar volledig in het teken van de culturele manifestatie ‘Bitterzoet Erfgoed’, een initiatief dat aandacht vraagt voor het slavernijverleden van Groningen en hoe dit doorwerkt in het alledaagse leven van vandaag. Geen betere start dan een museumrondleiding door de ‘I ASK’ jongeren, opgeleid om over dit soort topics in gesprek te gaan aan de hand van kunst. Het blijkt een spannend en gevoelig onderwerp voor sommige van de leerlingen. Want wat als slavernij ooit terugkomt? Kunstenaar Faisel Saro vertelt over zijn ervaringen met discriminatie en benadrukt hoe het juist krachtig is om je hierdoor te laten raken.

Dan mogen de leerlingen zelf aan de slag! Een schilderij dat uitbeeldt hoe zij willen dat de mensheid in een ideale wereld met elkaar om zou gaan, geïnspireerd door het werk van Faisel. Eén van de leerlingen schildert een hand die een wereldbol vasthoudt met daarbij de tekst: ‘Wij moeten de wereld met zijn allen dragen, anders werkt het niet en vallen wij’. Ieder kunstwerk is uniek maar ieder komt zichtbaar voort vanuit een mooie en liefdevolle visie. Elk een eigen verhaal.

Met dank aan Royal Talens: Stichting IMC Weekendschool en Royal Talens Foundation slaan sinds dit jaar de handen ineen om kunsteducatie bij onze leerlingen verder te ontplooien. Voor onze vestigingen stelt Royal Talens Foundation materialen beschikbaar om de leerlingen, samen met gedreven gastdocenten (kunstenaars) toegang te geven tot creatieve expressie en het maken van kwalitatieve kunstprojecten.

Coördinator Royal Talens Foundation Maaike Dijkmans; “De Royal Talens Foundation ondersteunt goed creatief onderwijs voor kinderen en jongeren met minder kansen. Wij kozen voor IMC Weekendschool als strategische partner in Nederland omdat zij veel aandacht besteden en creatieve expressie. Verder bereikt IMC Weekendschool veel kinderen door heel Nederland wat de impact groot maakt. We geloven dat onderwijs een heel belangrijk middel is om de cirkel van armoede te doorbreken. En dan met de extra aandacht voor creativiteit en kunst maakt dat IMC een prachtige partner voor ons is.”