Leerlingen bezoeken scheepswerf

Het vak Transport & Logistiek is een bijzonder vak waar leerlingen zich vaak kunnen verwonderen over de grootsheid van materialen, gebouwen en machines. Eerder schreven we al dat de leerlingen in Winschoten voor het vak Transport & Logistiek een bezoek brachten aan het distributiecentrum van een grote webwinkel.

Afgelopen week sloten ze het vak af met een bezoek aan een scheepswerf en -rederij. De leerlingen vertrokken in de ochtend met de bus naar Delfzijl, daar in de haven begonnen zij de dag met een bezoek aan een (droog)dok van scheepsbouwer Koninklijke Niestern Sander. Een droogdok, zo leerde de leerlingen is een vaste bouw- of reparatie plaats voor schepen waar ze droog uit het water liggen. Een schip van dit formaat (140 meter) zorgt logischerwijs voor grote ogen en het benodigde enthousiasme. Want zo’n groot schip van zo dichtbij kunnen ervaren dat maakt toch wel indruk. De leerlingen mochten de schroef van dichtbij zien én zagen hoe het schip er van binnen uitzag. Dat was bijzonder omdat het schip doormidden was gezaagd. Het schip zou namelijk verlengd worden van een lengte van 140 meter naar ruim 150 meter. De leerlingen luisterden en keken met open mond. Last van het druilerige weer hadden de leerlingen nauwelijks en niet alleen omdat je onder (!) het schip droog kon staan.

Na het bezoek aan het dok vertrokken de leerlingen met een bus naar Shipping Company Groningen; een rederij. Daar vertelde directeur Otto Torenbosch en manager Mark Alberts over hun werk, wat er bij een rederij zoals gebeurd en welke beroepen er zijn. Een van de leerlingen viel het op ‘dat je dus ook mensen aan wal nodig hebt om de scheepvaart goed te laten verlopen’.

Een indrukwekkende en interessante ochtend, en een prachtige afsluiting van het vak. Dank aan alle partners en gastdocenten.