Leerlingen zien eigengemaakte film in bioscoop

Je eigen film maken en die ook nog in een bioscoop kunnen bekijken. Dit is maar voor weinigen weggelegd. De leerlingen van groep 7 en 8 van basisschool de Kameleon uit Weert hebben deze bijzondere ervaring wel gehad.

Basisschool de Kameleon werkt voor het derde jaar samen met IMC Weekendschool. Elke week krijgen de leerlingen van groep 7 en 8 les van gepassioneerde professionals uit allerlei vakgebieden. Zo hebben ze bijvoorbeeld les gehad van een verloskundige, een muziektolk, een radio-dj, een ondernemer, en een restauranteigenaar. Deze samenwerking wordt mogelijk gemaakt door sponsoren en partners door heel Nederland. Eén van die partners is Cinekid, ’s werelds grootste media-festival voor jongeren van 3-14 jaar. Cinekid heeft een lessenreeks opgezet waarbij leerlingen worden meegenomen in alle facetten en beroepen die nodig zijn om een film te maken.

Gastdocent Joris Souren, documentairemaker, leerde de leerlingen alles over het bedenken van je verhaal tot het editen, en van het acteren tot regisseren. Sommige leerlingen ontdekten dat ze acteren eigenlijk wel erg leuk vinden, terwijl een andere wat stillere leerling hele creatieve ideeën had voor de verschillende camera standpunten. Samenwerken is belangrijk om tot een goed resultaat te komen.

De leerlingen sloten de lessenreeks af met een heuse filmvertoning van het eindresultaat. In de bioscoop Gotcha zagen ze zichzelf en hun klasgenoten stralen op het witte doek. Een geweldige ervaring, waar ze nog lang op terug zullen kijken.