Leerlingen bezoeken FC Groningen

‘Wie is je favoriete speler’? ‘En waarom verkoop je spelers wanneer ze goed zijn’? FC Groningen-trainer Danny Buijs kreeg heel wat directe vragen voorgeschoteld, tijdens zijn masterclass aan derdejaars leerlingen van IMC Weekendschool.

Favoriete spelers bestaan niet, doceert hoofdtrainer Danny Buijs, tijdens zijn ontmoeting met de leerlingen op het sportcomplex van FC Groningen. ‘Spelers hebben allemaal verschillende kwaliteiten, het is aan ons de taak om die kwaliteiten te zien en ze middelen te geven zich te ontwikkelen. Pas dan krijg je een team die je als geheel favoriet kan noemen’ Daarbij benadrukte de trainer dat alles draait om samenwerken.

Zondag werden de leerlingen van IMC Weekendschool Groningen door hoofdtrainer Danny Buijs en zijn staf ontvangen bij FC Groningen op Sportpark Corpus den Hoorn. De assistent- en fysiektrainers en de fysio’s van de club gingen met de leerlingen aan de slag, onder meer in de Topsporthal van het TopsportZorgCentrum. ’s Middags maakten de leerlingen persoonlijk kennis met de spelersgroep en mochten zij mee-eten met de eerste selectie. Een unieke ervaring voor de aanwezige leerlingen.

Lichaam en geest

Nadat de voltallige staf van de club zich aan de leerlingen had voorgesteld, kregen de leerlingen uitleg over de verschillende beroepen bij FC Groningen. Fysiotherapeut Wouter vertelde over de behandeling van zware blessures en fysiek trainer Jarno gaf les over de wisselwerking tussen lichaam en geest. Want sport is ‘erg belangrijk voor de hersenen’. En als de leerlingen eens een vraag moesten beantwoorden, was daar doelman Sergio Padt om ze goede antwoorden in te fluisteren.

Brief aan de trainer

De staf van FC Groningen gaf deze prachtige masterclass op uitnodiging van leerlingen Dylan en Tim, die de trainer een brief hadden geschreven. ‘Vandaag zijn we vrijwilligers geweest voor de weekendschool, omdat we iets wilden betekenen voor deze kinderen’, zegt Danny Buijs bij de nabespreking. ‘Dat je dan zo veel interesse en energie terugkrijgt, geeft mij en mijn team erg veel voldoening en zijn wij blij dat we gastdocent zijn geweest.’ En toen was het tijd voor foto’s en handtekeningen.

Veel dank aan FC Groningen, de volledige staf en de spelers voor deze bijzondere dag.
Copyright foto’s: FC Groningen.