'We geven ze alles om betere keuzes te kunnen maken in het leven.'

Het verhaal van Eduward Haizel (30 jaar), jaarcoördinator op de weekendschool in Amsterdam West.

Je bent net begonnen bij IMC Weekendschool, maar eerder liep je al mee als stagiair?
“Klopt, ik studeerde culturele maatschappelijke vorming (CMV) aan de Hogeschool van Amsterdam en toen ik een stageplek zocht, stelde mijn begeleider voor om dat bij het programma voor de weekendschool in Amsterdam Zuidoost te doen. Tijdens die stage kwam het werk heel dicht bij mezelf, Ik zag kleine jongetjes die qua innerlijk en uiterlijk erg op mij leken. Dat merk ik nu nog steeds, dat als ik in klassen kom, er bepaalde kids tussen zitten die zich goed kunnen identificeren met mij. Dat vind ik heel leuk, want dat was heel waardevol voor mij toen ik die leeftijd had.”

Wie waren jouw rolmodellen?
“Mijn rolmodel is mijn drumdocent Rinchemar Martina geweest. Hij was de oprichter van de drumgroep KalentuRa waar ik ook in zat. Hij zag mij als jongen van 16 binnenkomen, en toen ik ging studeren, brak ik twee studies op rij af. Ik begon met commerciële economie omdat ik vanuit huis uit had meegekregen dat dat soort studies goed voor je zijn, dat je dan geld gaat verdienen. Dat soort dingen krijgen veel kinderen te horen. Dus het is belangrijk om ze mee te geven dat zo’n zakelijke studie niet alles is en zeker niet de enige weg om iets te bereiken.

Daarna begon ik aan de studie eventmanagement, maar die onderwijsinstelling had de boel niet op orde, dus dat werkte ook niet. Rinchemar vroeg me toen: “Je hebt al twee studies gedaan, wat ga je nu doen?” Ik wist het niet zo goed, waarop hij vertelde dat hij culturele maatschappelijke vorming (CMV) studeerde en dat het ook wel wat voor mij kon zijn. Ik zag het al gebeuren dat ik een tussenjaar zou nemen en dan ineens nooit meer naar school ging. Dat gebeurde om me heen ook veel. Maar ik was vastberaden te studeren, toen ging ik dus CMV doen, en hij had gelijk.”

Wat doe je als jaarcoördinator?
“Ik heb twee klassen en er is een klassendocent die me helpt. We maken een lesprogramma en zorgen dat er gastdocenten komen om hun expertise te delen. Het rooster en de vakken staan vast, maar de invulling doen we zelf. Werken in Amsterdam West voelt voor mij als thuiskomen. Ik ben er opgegroeid, heb er veel familie wonen.”

Naar welk vak kijk je uit?
“Ik verheug me op beeldende kunst. Hoe kun je nou als je zelf heel creatief bent, ook iets moois van je leven maken? Die route wordt niet goed zichtbaar gemaakt voor de jeugd. Ik vind dat heel belangrijk, want er zijn veel kinderen die niet zo goed uit een boek kunnen leren, maar dat betekent niet dat je dan een minder toekomstperspectief hebt. Creatievelingen kunnen ook ver komen, op een andere manier en dat moet worden uitgelicht. Daar kijk ik erg naar uit, ik hoop dat er gastdocenten zijn die daaraan zullen bijdragen, net als ikzelf.”

Had je zelf naar de weekendschool gewild?
“Het had zeker bij me gepast, ik vond veel dingen leuk, daardoor kon ik niet kiezen. Ik was ook iemand die heel veel dingen tegelijk begon. Dat kwam ook doordat ik niet goed wist wat er bij me paste, wie ik nou eigenlijk echt was. En het programma van IMC Weekendschool helpt daarbij, om te ontdekken wie je bent, waar je goed in bent, waar je niet goed in bent, waar je beter in wilt worden… alles om betere keuzes te maken in je leven.”

(Foto: Arno Stevens)