Ambassadeurs in opleiding bezoeken Amerikaanse Ambassade

Sinds 2016 wordt het tweede opleidingsweekend van de ambassadeurs traditiegetrouw afgetrapt met een bezoek aan de residentie van de Amerikaanse ambassadeur in Den Haag. Heleen Terwijn, oprichtster en directeur van de stichting, vergezelt de groep tijdens hun bezoek. Op 1 maart 2024 was het de beurt aan de 8e lichting van ambassadeurs in opleiding.

Jaar in jaar uit, worden de ambassadeurs in spé hartelijk ontvangen door de ambassadeur zelf, zijn of haar partner, en leden van de staff zoals de Public Affairs Counselor en de Deputy Chief of Mission.

De huidige Amerikaanse ambassadeur van Nederland, Shefali Duggal, start haar welkom met een voor haar belangrijk gegeven: ze is de eerste vrouw van kleur die Amerikaanse ambassadeur in Nederland is. Een quote aan de wand benadrukt hoe bijzonder het behalen van deze positie voor haar is:

‘I am my Ancestors’ Wildest Dream.’

Om het ijs te breken, is er na binnenkomst ruimte voor vragen. In de imposante woonkamer van de residentie, vragen de jonge ambassadeurs erop los. De ambassadeur en haar team reageren met veel openheid waardoor zich al snel een interessant gesprek ontwikkelt.

Rond de brandende haard praat het gezelschap over de kernwaarden van het ambassadeurschap, het belang van IMC Weekendschool en de ambassadeursacademie. Hier en daar leidt dit tot pittige maar respectvolle discussies die volwassen lang niet altijd durven te voeren. Vervolgens delen enkelen van de alumni hun persoonlijke verhaal. Geheel in het Engels. Een intiem oefenmoment dat een diepe indruk achterlaat op alle aanwezigen.

‘In you I see my younger self’
Shefali Duggal, tegen één van de leerlingen Amerikaanse ambassadeur in Nederland

Op informele wijze wordt de avond – en ook het gesprek – voortgezet tijdens een heus driegangendiner in de dining room. De ambassadeurs in opleiding kijken hun ogen uit. ‘Is het oké om foto’s te maken en deze te delen op social media? – Natuurlijk!’ En dus komen bij iedere nieuwe gang de smartphones tevoorschijn voor een fotomomentje; een ervaring als deze moet gedeeld worden!

Tijdens het diner vertelt ambassadeur Shefali Duggal haar eigen indrukwekkende levensverhaal. Naar aanleiding van de inspirerende verhalen van onze alumni, drukt ze hen op het hart om te vechten voor je ambities. Geef nooit op, benadruk ze. Dit is echt belangrijk. Ze vertelt zichzelf terug te zien in de leerlingen. Vervolgens verwijst ze naar een bordje met daarop een passende quote:

‘Be who you needed when you were young.’

Afsluitend is er tijd voor foto’s, waaronder de inmiddels beroemde groepsfoto op de trap. Een mooi einde van deze bijzondere avond, waarna de ambassadeurs, geïnspireerd en ontroerd, naar hun hostel gaan. Stuk voor stuk hebben ze zin in de rest van dit opleidingsweekend.

De ambassadeursacademie is één van de competitieve trainingstrajecten voor het alumninetwerk van IMC Weekendschool. Deelnemers leren hun eigen verhaal te vertellen en ontwikkelen zich tot inspirerende en motiverende sprekers die IMC Weekendschool goed kunnen vertegenwoordigen.

Binnenkort zullen de leden van deze nieuwe ambassadeursgroep hun verhalen met de buitenwereld gaan delen. Ben jij nieuwsgierig? Laat het ons weten als jij één van onze ambassadeurs als spreker zou willen uitnodigen.