De Wereld van Dier & Natuur in Utrecht

Van droomboerderij tot dierenarts en van hondentrainers tot natuurbeschermers. Vier beestachtig leuke zondagen.

Het nieuwe schooljaar bij de weekendschool in Utrecht is goed van start gegaan voor de leerlingen van jaar 2 en 3 met het vak Dier & Natuur: vier beestachtig leuke zondagen!

De eerste kennismaking met Dier & Natuur werd verzorgd door Dierenarts Susan Westerterp. Met een stethoscoop in de hand luisterden de leerlingen aandachtig naar het kloppende hart van een hond. Naast de basiskneepjes van dit vak, zoals waar de meeste dieren voor binnenkomen, deelde Susan over haar passie voor dieren en het beroep van dierenarts.

Maar hoe wordt je precies dierenarts? En hoe ziet een typische week van een dierenarts eruit? Daar wist studievereniging Hygieia meer over te vertellen in een leuke en afwisselende introductie in de studie studie Dierengeneeskunde. Alsof dat nog niet genoeg was, maakte een echte blindengeleidehond met zijn baasje zijn opwachting. Een eye-opener voor de leerlingen over de bijzondere vaardigheden van deze speciale honden en waarom zij zo hard nodig zijn.

In les 2 trokken de leerlingen eropuit naar Boerderij Eyckenstein, waar boerin Josephine Schuurman hen meenam in de logisitiek achter voedselproductie. Van het ontstaan van voedsel tot het ontwerpen van hun eigen droomboerderij, de leerlingen werden volledig ondergedompeld in de agrarische wereld.

Een week later stond het beroep van hondentrainer op het programma. Een inkijkje in de hechte band die mens en dier kunnen ontwikkelen; want hoe werk je nu echt samen met een hond? De leerlingen waren zichtbaar onder de indruk van wat deze dieren allemaal leren kunnen.

De spetterende afsluiting van dit avontuur vond plaats tijdens de les ‘Natuur ver weg & Dichtbij’. Samen met Maarten Bruns, Natuurbeschermer van het WNF, verkenden de leerlingen hun eigen wijk in Overvecht. Gewapend met de ObsIdentify app identificeerden ze planten en dieren om hen heen. De dag werd afgesloten met een enthousiaste presentatie voor hun ouders.

Wat vonden de leerlingen ervan? “Het hoogtepunt was toen een Australian Shepherd op mijn rug sprong.” Een ander stelde terecht de vraag, na een paar uur tussen de planten: “Waarom zou je als natuurbeschermer op kantoor werken? Je hoort toch in de natuur te zijn?”

Kortom, de wereld van Dier & Natuur zit vol fascinerende beroepen, lieve en verassend  intelligente dieren en heel veel (buiten)plezier. En dit is nog maar het begin van het schooljaar!

Veel dank aan alle gastdocenten: Susan Westerterp, Patricia Reuver, Sandra Groeneveld, Josephine Schuurman, Monique du Bois, Manon de Kort en Maarten Bruns.