Feestelijke diplomauitreiking voor leerlingen in Groningen.

Leerlingen van IMC Weekendschool in Groningen ontvingen afgelopen weekend hun welverdiende diploma op een wel heel feestelijke locatie: het historische Academiegebouw van de Universiteit Groningen. Na 2,5 jaar IMC Weekendschool sloten zij hier hun reis in stijl af: in hun mooiste kleding, met op hun hoofd een echt afstudeerhoedje inclusief swiepend kwastje.

Muisstil is het in de prachtige ceremonieruimte. Leerlingen, ouders, broertjes en zusjes, opa’s en oma’s. Zelfs gastdocenten. Ze zijn samengekomen om dit moment te vieren: het einde van deze driejarige reis. Verschillende leerlingen kijken omhoog; naast de vele muurschilderingen is zelfs het plafont van deze kamer rijkelijk versierd. Dan opent de jaarcoördinator de uitreiking. Trots, dat is ze bovenal op deze groep. Want wat een verschil tussen de leerlingen die drie jaar geleden een beetje onzeker en voorzichtig binnenwandelden, en de zelfverzekerde hechte groep van nu.

Als symbool voor deze periode van groei en ontwikkeling, zo vertelt coördinator Merel, krijgt iedere leerlingen een plantje mee. Drie jaar geleden door haar gezaaid met deze diplomauitreiking voor ogen. Drie jaar lang met liefde verzorgd en gegroeid, zoals de leerlingen in haar groep. Nu is het aan de leerlingen zelf om deze plantjes, en zichzelf, verder te laten groeien.

Dan wordt de eerste leerling naar voren geroepen. Iedere leerling krijgt een paar woorden mee: waar hij of zij vooral in is gegroeid, in wordt gezien, of om wordt gewaardeerd. Hier en daar wordt een grappige of rakende anekdote gedeeld. Het was immers niet niks: deze reis. En wat heeft deze groep veel beleefd. Van brandweerauto’s en ziekenhuizen tot bouwprojecten en kokkerellen. Van nieuwsgierige tienjarigen tot ervaren jonge pubers die al best goed weten wat ze willen.

Dan het grote moment: het ondertekenen van de diploma onder trots toeziende oog – en cameralens – van glunderende familieleden. Nadat alle diploma’s getekend zijn volgt het beroemde fotomoment: een groepsfoto op de trap van het Academiegebouw. Met een diploma in de ene hand, en een roos in de andere, stralen de leerlingen de sterren van de hemel. Dan volgt het verlossende woord: ‘Alle hoedjes de lucht in op 3 – 2 – 1, let’s go!!’

De feestelijkheden worden afgesloten met een gezellig borrel. Veel mooie verhalen, een lach, een afscheid, hier en daar een traan, en lieve cadeautjes voor de coördinatoren.

Deze reis lijkt misschien op een einde, maar een andere reis is nog maar net begonnen. Als gediplomeerd leerlingen treden deze jongeren toe tot IMC Alumni: hét landelijke platform van oud-leerlingen voor verdieping en professionele uitwisseling. Ze zien elkaar weer terug. En er is nog meer dan genoeg te leren en te beleven. Gelukkig maar.

Van harte gefeliciteerd!

Fotografie: David Vroom