Doneer

Het verhaal van IMCoach Chaimae Rahhou

Het verhaal van… Chaimae Rahhou (16 jaar) volgde als basisschoolleerling het programma IMC Weekendschool in Tilburg-Noord. ‘Je helpt er een ander mee, maar het is ook goed voor je eigen zelfvertrouwen.’

Als basisschoolleerling volgde Chaimae drie jaar lang iedere zondag het programma IMC Weekendschool in Tilburg-Noord, waar ze vakken kreeg als Journalistiek en Geneeskunde. Het beviel Chaimae zo goed, dat ze zich na afloop aanmeldde voor MDT (afkorting van maatschappelijke diensttijd). Nu helpt ze als coach bij de lessen: Ik vervul een voorbeeldrol voor de leerlingen.’

Wat leerde je bij het programma IMC Weekendschool?

‘Samen met andere leerlingen van allerlei culturen, leerde ik iedere maand over een thema. Aan het eind van de maand gingen we op excursie: bij geneeskunde keken we bijvoorbeeld mee in een ziekenhuis. En toen we over journalistiek geleerd hadden, liepen we een dag mee op de universiteit. Zo ontwikkel je je op allerlei manieren. Ik leerde vooral dat je iedere kans die je krijgt, kunt grijpen.’

 

‘Ik vind het goed dat deze stichting investeert in jongeren.’
Chaimae Rahhou (16 jaar) volgde als basisschoolleerling het programma IMC Weekendschool in Tilburg-Noord.

Waarom heb je meegedaan aan MDT?

‘Als alumnus deed ik al mee aan masterclasses en reizen, zoals de excursie in 2019 naar de EF Global Leadership Summit in Davos, Zwitserland. Een vriendin die ik ken van de weekendschool, hielp inmiddels ook bij de lessen. Ze vertelde dat je na je MDT een mooi diploma krijgt en dat het handig is voor je cv. Ik heb me aangemeld omdat ik het goed vind dat deze stichting investeert in jongeren en omdat het programma heel flexibel is.’

Wat doe je allemaal?

‘Doe je een MDT bij IMC Weekendschool, dan help je 15 dagen bij een klas. Die dagen mag je zelf verdelen over het jaar. Daardoor is het goed te combineren met je eigen vakken op de middelbare school. Naast helpen bij de lessen, geef ik presentaties over wat je als alumnus kunt doen, interview ik jongeren en zet ik me in bij evenementen.’

Hoe bevalt het?

‘Goed, het verrast me dat jongeren op jonge leeftijd al zo opmerkzaam zijn. Als coach heb ik een voorbeeldrol: ik geef leerlingen die anders misschien achterlopen, nu juist een duwtje. Je helpt er dus een ander ermee, maar het is ook zeker goed voor je eigen zelfvertrouwen. Daardoor voelt het niet als werk.’

En nu?

‘Mijn MDT-traject is nog bezig. Ik weet nu al beter wat ik in de toekomst wel en niet wil. Als ik klaar ben op de middelbare school, blijf ik me inzetten voor anderen. Misschien word ik wel diplomaat, of ambassadeur bij de overheid. Welke studie het wordt, weet ik nog niet, maar ik wil me in elk geval internationaal ontwikkelen.’