'Mevrouw, kan ik ook advocaat worden?’

Het is donderdagochtend. We lopen met 69 leerlingen en de leerkrachten van groep 7 en 8 van school naar de rechtbank in de binnenstad. De leerlingpopulatie van deze reguliere basisschool bestaat uit meer dan 30 nationaliteiten. Ze zijn gespannen, want tijdens de lessen hebben we het vak recht voorbereid. Want; ‘Wat is rechtspraak eigenlijk?’, ‘Hoe organiseren we dat in Nederland?’ en ‘Wat doet een rechter, een advocaat of een officier van justitie eigenlijk’?

Bij de ingang worden we gefouilleerd en dan begint de gastles. De strafadvocaat legt uit wie zij is, waarom zij voor dit vak gekozen heeft en legt aan de kinderen uit wie op welke plek zit tijdens een zitting. Een leerling van groep 7, met een Marokkaanse achtergrond steekt zijn vinger op en vraagt: “Mevrouw, kunnen Marokkanen ook advocaat worden?”. De advocate zegt verbaasd “Ja natuurlijk!” maar stelt ook de gouden wedervraag “Waarom vraag jij dat?”. “Uh, omdat ik dacht dat die misschien alleen in het verdachtenbankje zaten”.

Het wordt in één keer muisstil, de spanning is voelbaar bij alle leerlingen én bij de volwassenen in de zaal. Mijn hart gaat uit naar hem. Wat gaat er met zijn 10 jaar nú toch al in dat koppie om? Welke referenties heeft dit kind? De advocate herpakt zich door rustig uit te leggen wat er voor nodig is om advocaat te worden, waarna de een na de andere leerling met een nieuwe vraag komt. Het ijs is gebroken.

Bij IMC Weekendschool leggen wij de basis voor een kind om vragen te dúrven stellen. Dit kind voelde zich in zijn omgeving veilig genoeg om dat te kunnen doen. Zijn oprechte vraag werd gehoord en serieus genomen. Hier groeide een kind in zijn vertrouwen om zijn plek in de maatschappij te vinden. Hij was zich gelukkig niet bewust van de impact van zijn vraag op ons, volwassenen. Er ligt voor ons, die als coördinator, leerkracht, en gastdocent samen werken aan kansengelijkheid in het onderwijs, nog veel werk in het verschiet.

Jesje Schalm – Oud-projectleider alumni bij ons programma voor de basisschool