Leerlingen krijgen les over de ruimte van André Kuipers

Leerlingen van onze locatie in Amsterdam Noord mochten exclusief aanwezig zijn bij de pers-lancering van André Kuipers SpaceBuzz. Een 15 meter lange, nagebouwde raket, met daarin 9 bewegende stoelen en VR-brillen. Ook interviewden zij André Kuipers voor het Jeugdjournaal.

Overview effect

In de mega raket vol met VR-brillen ervaren de leerlingen hoe het is om een echte ruimtereis maken, en beleven zij het zogenoemde ‘overview effect’. Ze zien vanuit de ruimte hoe klein onze aarde is, en hoe ontzettend kwetsbaar. Een ervaring waarvan bekend is dat alle astronauten deze ervaren. En de reden waarom zij bij terugkomst op aarde zich bijna allemaal inzetten voor een betere, gezondere wereld. De raket is gebouwd samen André Kuipers en de diverse ruimteorganisaties. Het doel is het lesprogramma wereldwijd uit te rollen.

Testklas

Leerlingen van onze locatie in Amsterdam Noord waren eerder dit jaar uitgekozen als exclusieve testklas, om als allereerste kinderen van Nederland de raket te testen. Zij bezochten toen de raket (nog in aanbouw) en testen voor André het lesmateriaal en de VR-brillen en -stoelen.

De leerlingen mochten gisteren als beloning aanwezig zijn bij de officiële perslancering op het Media Park. Met een speciaal voor de leerlingen geregelde bus werden zij naar het Media Park gebracht. Twee leerlingen, Leendert en Jamila, werden geïnterviewd door het Jeugdjournaal. Ook interviewde Leendert André Kuipers. Hij vroeg o.a. ‘Wat is het leukste wat je ooit in de ruimte hebt gedaan’?

Basisscholen

De SpaceBuzz (een echte raket met VR-brillen, bovenop een vrachtwagen) rijdt vanaf 2019 langs scholen in Nederland om leerlingen aan de hand van een ruimte-lespakket deze VR-ervaring te laten beleven. Locatie Amsterdam Noord zal in 2019 als een van de eerste scholen bezocht worden.

Lees ook het artikel op Volkskrant.nl: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/scholieren-kijken-door-de-ogen-van-andre-kuipers-om-te-ervaren-hoe-klein-en-kwetsbaar-de-aarde-is~b2ceec3a/