'Dat vind ik misschien wel het meest waardevolle inzicht.'

Een van de leerlingen die mij is bijgebleven is een jongen die tijdens de lessen wat meer op de achtergrond was. Als ‘juf’ vind ik het belangrijk om de juiste snaar te raken, zodat de leerlingen ‘open’ gaan en zichzelf durven te zijn. Dat vind ik het allermooiste; dat je ziet dat er iets klikt en er een intern vuurtje bij een leerling is aangewakkerd.

Bij deze betreffende leerling lukte dat nog niet zo goed. Ik kreeg niet echt hoogte van hem in de groep en wist ook niet precies of hij het echt leuk vond op de weekendschool, of dat hij misschien ‘moest’ van zijn moeder. In gesprekjes reageerde hij altijd wat gematigd.

Op een gegeven moment besloot ik te bellen om met hem in te checken. Toen bleek dat hij al weken in vuur en vlam was thuisgekomen en razend enthousiast was over de zondag lessen. Hij was zelfs last-minute gewisseld van spreekbeurtonderwerp omdat hij bij ons over planeten had geleerd. Ik was zó verrast; het overrompelde me een beetje. Ik heb toen geleerd dat het niet altijd vanzelfsprekend is dat je de uitkomst en waarde van ons onderwijs kunt aflezen aan het gezicht van een leerling. Ook al komt het er niet direct uit aan de buitenkant, van binnen gebeurt er van alles. Dat vind ik misschien wel het meest waardevolle inzicht dat ik in mijn werk bij de weekendschool heb meegekregen.

Lisa Stronks – Jaarcoördinator op de weekendschool in Amsterdam Noord