Samenwerken aan nieuwe technologie in Nijmegen

In de afgelopen weken volgden de eerstejaars leerlingen van IMC Weekendschool Nijmegen het vak Nieuwe Technologie. Een heuse primeur: verschillende partners uit de Nijmeegse microchip industrie kwamen voor het eerst samen om dit nieuwe vak te creëren. De leerlingen werden gedurende vier lessen meegenomen in de fascinerende wereld van de microchip.

In de afgelopen weken volgden de eerstejaars leerlingen van IMC Weekendschool Nijmegen het vak Nieuwe Technologie. Een heuse primeur: verschillende partners uit de Nijmeegse microchip industrie kwamen samen om dit nieuwe vak te creëren. Speciaal voor de Nijmeegse weekendschool maakten NXP, Nexperia en CITC een doorlopende leerlijn van vier lessen. Gastdocent Eduard Ogg van Tech-Kids stond de klas gedurende deze lessen bij met raad, daad en enthousiasme.

In deze ToekomstExpeditie ontdekten de leerlingen de fascinerende wereld van de microchip. En wat bleek? Een maatschappij zonder microchips is vandaag de dag ondenkbaar. De leerlingen leerden wat microchips precies zijn, hoe en van welke materialen ze gemaakt worden en dat deze piepkleine stukjes technologie heel kwetsbaar maar tegelijkertijd ontzettend krachtig zijn.

Elke les bestond uit de onderdelen theorie, een ‘experience’ en een maakproject. In het theoretische gedeelte stond een uitleg centraal, bijvoorbeeld over stroomkringen, binaire code en ‘packaging’. Als experience demonteerden de leerlingen oude apparaten en gingen ze op zoek naar microchips. Ook bezochten ze de laboratoria van NXP en CITC.

Tijdens het maakproject kregen de leerlingen alle vrijheid om hun eigen robot te ontwerpen. Een robot die ze vervolgens daadwerkelijk bouwden én programmeerden op een micro:bit. De leerlingen waren super enthousiast en bouwden de meest schitterende robots.

We zijn trots op deze prachtige nieuwe samenwerking met dit gave vak als resultaat.

We bedanken graag de partners die deze lessen mogelijk maakten: NXP, Nexperia, CITC en gastdocent Eduard Ogg van Tech-kids.

Ook bedanken we de gastdocenten voor hun enthousiaste betrokkenheid: Arthur Schussler, Bram Hesselink, Christian Ketelaars, Emil-Marian Zamfir, Eric Fleuren, Francesca Chiappini, Jacco Goedhart, Jacqueline van Driel, Jan Paul Kimmel, Lex Schoordijk, Lorenz Groters, Marcel Rijnsburger, Mark Luke Farrugia, Martien Kengen, Nathan van den Dool, Noud Schoenmakers, Reynaldi Canggaputra, Rianna Camille Ventura, Ruben Pranger, Sara Leggese, Thijs van Elsacker, Vladimir Dmitrovic, Yuting Fu en Yvonne Nijkamp

Fotografie: www.fotowerkt.nl, Martien Schouten en Joni Reiche