Feestelijke opening op basisschool De Toermalijn in Helmond

27 feb 2024

Vorige week ging het basisschoolprogramma van IMC Weekendschool van start op basisschool De Toermalijn in Helmond. Tijdens de openingsdag in Helmond, dachten de leerlingen zelf actief na over de vaardigheden die zij willen leren tijdens de ToekomstExpeditie lessen.

Vorige week was het feest op basissschool De Toermalijn in Helmond: het basisschoolprogramma van IMC Weekendschool ging van start.

In het tweejarige lesprogramma worden de leerlingen van groep 7 en 8 gemotiveerd om na te denken over hun toekomst, wat bij hen past en waar hun talenten en interesses liggen. Dit volgens het unieke onderwijsconcept van IMC Weekendschool: ToekomstExpeditie.

De leerlingen van De Toermalijn kregen daarom de vraag: ‘Wat wil jij graag leren tijdens de ToekomstExpeditielessen?’ Er staat de leerlingen heel wat te wachten met vakken als Geneeskunde, Recht, Ondernemen, Filosofie, Beeldende Kunst, Journalistiek en Politiek. Naast de vaste vakken in het ToekomstExpeditie curriculum, is er ook ruimte om lokale activiteiten en bedrijvigheid – inclusief de wensen vanuit de klas – te verkennen. Dit wekte natuurlijk de nodige nieuwsgierigheid onder de leerlingen, want wat zou er allemaal op het programma komen te staan?

ToekomstExpeditie is belangrijke aanvulling op het reguliere onderwijs. Onze gastdocenten nemen de leerlingen mee in levensechte situaties. De reguliere leerkrachten werken actief mee aan het programma, waardoor het reguliere curriculum tot leven komt. Zij ervaren onze lessen als een kwaliteitsinjectie in hun klaslokalen. Als leerlingen met een architect een maquette hebben gemaakt, wordt rekenen op schaal heel concreet.

Dat deze lessen meer zijn dan luisteren naar gastdocenten, werd de leerlingen al snel duidelijk tijdens de openingsdag. Ze deden een quiz waarin zo goed mogelijk samenwerken en communicatievaardigheden een belangrijke rol speelden. Een mooie voorbereiding op de ToekomstExpeditie lessen, waarin ze regelmatig in groepjes aan projecten zullen gaan werken. Van samen een onderneming starten, tot het bepleiten van een zaak.