De weekendschool community: “Bijna ongelooflijk hoe goed dit werkt”

Vrijdagmiddag 31 mei verzamelden alumni en partners zich in TivoliVredenburg voor Horizon 2024 - het tweejaarlijkse evenement voor de verbinding van partners en alumni. Traditiegetrouw lag het grootste deel van de organisatie in handen van een groepje actieve alumni.

Darryl Amankwah, host van Horizon 2024, benadrukte het belang van de band tussen partners en alumni: “Onze partners willen weten hoe het met onze alumni gaat, en onze alumni zijn nieuwsgierig naar wie hen steunt. Het is als één grote reünie – met extra glans.” Darryl vertelde dat de weekendschool voor veel oud-leerlingen een belangrijke plek blijft, waar hij zelf ook graag steeds weer terugkomt.

Dit is later
De bezoekers van Horizon werden getrakteerd op de première van de documentaire ‘Dit is later’ door regisseur Marco Sweering en zijn team. De documentaire brengt de impact van ons onderwijsconcept in beeld door verhalen van leerlingen, alumni, gastdocenten, medewerkers en partners. Ze laat op indrukwekkende wijze zien hoe de weekendschool zowel een leerplek is, als een springplank naar zelfvertrouwen, netwerkopbouw, persoonlijke groei, als een plek voor plezier, wederzijds respect en blijvende verbintenissen.

In het nagesprek vertelde Marco Sweering hoe hij al filmend en interviewend steeds verder onder de indruk raakte van de diepe betekenis van IMC Weekendschool voor alle betrokkenen. “IMC Weekendschool brengt mensen uit heel diverse groepen bij elkaar en nodigt hen uit het beste in elkaar boven te halen. Het is bijna ongelooflijk hoe goed dit werkt. Elk verhaal is bijzonder. Elk verhaal is ontroerend. Ik wilde eigenlijk niet stoppen met filmen.”

De documentairemakers spannen zich ervoor in ‘Dit is later’ uit te laten zenden door een televisieomroep. Daardoor kunnen we de documentaire nu nog niet delen met ons netwerk. Uiteraard zullen we zodra het kan de link naar de documentaire breed bekend maken.

Alumni-mentor duo’s
In drie korte keynote-sessies werd de schijnwerper gezet op één van de bij-effecten van het alumniprogramma: blijvende professionele relaties tussen alumni en hun mentoren.

Virgil Tevreden, alumnus van de eerste lichting in Amsterdam Zuidoost, sprak met Jan Willem Köhne, COO van oprichtingspartner IMC. Hun band ontstond toen Virgil zijn eigen stichting oprichtte in Zuidoost: Jongeren Die het Kunnen. Op cruciale momenten steunde Jan Willem hem met professioneel advies en seed capital. Jan Willem vertelde dat hij Virgils lef bewondert om structureel iets essentieels op te zetten voor een vergeten doelgroep. Virgil bedankte Jan Willem voor zijn vertrouwen – en dat hij hem heeft behoed voor financiële valkuilen. Inmiddels is Virgil de trotse directeur van een bloeiende stichting www.jongerendiehetkunnen.nl.

Ook het tweede duo demonstreerde de kracht van wederzijds respect, vertrouwen en plezier. Samuel Kassa, student Finance en Political Science en alumnus van weekendschool Amsterdam West, en zijn mentor Bas NieuweWeme, CEO van Aegon Asset Management hadden er overduidelijk lol in hun band toe te lichten. Samuel bedankte zijn mentor voor alle steun en voor alle tijd die hij voor hem vrijmaakt. Bas toonde geen enkele twijfel over het potentieel van zijn mentee: “Ooit zullen wij allemaal voor Samuel werken.”

Het laatste duo was Wiam Bouchlal oud-leerling uit Tilburg en Esmah Lahlah, haar voormalig gastdocent en huidig lid van de GroenLinks-PvdA fractie in deTweede Kamer. Wiam vertelde hoe Esmah haar inspireert om maatschappelijk actief te zijn. Esmah vertelde dat ze Wiam een groot talent vindt en het contact met haar heel waardevol. Wiam en Esmah praten onder andere over het belang van de uitbreiding van ons onderwijsconcept in de basisscholen. Gezamenlijk denken ze graag mee over de strategie.

De duo’s waren drie voorbeelden uit vele van de professioneel/vriendschappelijke relaties die bloeien op het fundament van het alumni-programma. Hier gaat natuurlijk wel werk aan vooraf. Het fundament wordt gelegd door het alumni-team dat keer op keer enthousiaste professionals en alumni bij elkaar brengt in zorgvuldig ontworpen programma’s.

Samenwerking voor de toekomst
Benyamin van Raalte, directeur operationele zaken, sloot het plenaire gedeelte af met een belangrijke boodschap: “Samen hebben we dit bijzondere netwerk gecreëerd. Het heeft nog enorme potentie. Elk van ons spant zich ervoor in dit netwerk te onderhouden – en uit te bereiden. Laten we tijdens de borrel vooral ideeën uitwisselen voor nog meer nieuwe kansen. Die komen dan zeker op het podium bij ons volgende Horizon evenement.”

Horizon 2024 bekrachtigde hoe IMC Weekendschool een netwerk creëert waar álle betrokkenen profijt van hebben. Leerlingen en gastdocenten. Alumni, partners, mentoren en medewerkers. Er zijn weer volop ideeën ontstaan en horizonnen verbreed.

Voor wie naar aanleiding van Horizon 2024 ideeën wil delen, of wie er niet bij was en toch ideeën heeft – die zijn van harte welkom op: communicatie@weekendschool.nl.

Fotografie: Dana Ponsen & Patricia van den Broek