PO-Raad in gastles geneeskunde bij OBS de Wijde Wereld

Afgelopen vrijdag brachten PO-Raad voorzitter Freddy Weima en zijn collega Claudie Grgić een bezoek aan IMC Basis, een programma van IMC Weekendschool in het basisonderwijs in Amersfoort. De sectorvereniging voor het primair onderwijs (PO) kwam kijken hoe IMC Weekendschool in nauwe samenwerking met basisscholen werkt aan een stevige verankering van het programma onder schooltijd. Dat deden ze tijdens een boeiende les geneeskunde.

Bij aanvang spreken Freddy en Claudie met directeur Irma Wijdeven over de uitdagingen waar de wijk en de school voor staan. Met een sterk team van leerkrachten en ondersteuning, o.a. in de vorm van het IMC Weekendschool programma, geven ze op een doordachte manier antwoord op een complex vraagstuk. De grote wens? Een duurzame verankering van inspirerend onderwijs.

Dan is het tijd voor het echte werk: de gastles geneeskunde. Bevlogen (bijna) huisarts Ibtisam neemt de leerlingen van groep 7 mee in haar persoonlijke verhaal en de keuzes die ze heeft gemaakt in haar leven. Na uiteenlopende vragen en eerlijke antwoorden, bijvoorbeeld over wat het moeilijkste is aan huisarts zijn, nemen we afscheid. In groep 8 zitten de leerlingen geduldig klaar om de PO-Raad te ontvangen samen met gastdocent Barbara van Dongen en haar medische instrumenten. Na een korte introductie gaan de leerlingen aan de slag: het meten van de bloeddruk, de hartslag en het onderzoeken van wie er nog keelamandelen heeft. Ook de bezoekers van de PO-raad moeten eraan geloven: de leerlingen gaan professioneel te werk.

Een prachtig voorbeeld van de brede vorming van het kind
Freddy Weima Voorzitter PO-Raad

Bij het nagesprek sluiten gastdocenten en leerkrachten Suzanne en Debora aan. De lessen gaan verder dan kennis en vaardigheden opdoen, zo merkt gastdocent Freddy op: “Een prachtig voorbeeld van de brede vorming van het kind”. De reguliere leerkrachten vullen aan: “Je ziet de leerlingen echt op een andere manier tijdens de lessen”. Gastdocent Ibtisam vertelt hoe haar bi-culturele achtergrond het carrièrepad niet makkelijker maakte maar haar kijk op de wereld positief beïnvloedde. Dit is wat ze de leerlingen mee wil geven: “Wees trots op je identiteit want jouw achtergrond is juist een kracht.“

Samen met IMC Weekendschool coördinator Esther de Koning, spelen de reguliere leerkrachten een cruciale rol in het succes van IMC Weekendschool in het basisonderwijs. Omdat het programma al een paar jaar draait, lukt ze dit goed. “Als school hebben we echt gekozen voor dit programma maar die keuze moet je wel durven maken”. Dat niet iedere school dit wil of kan met alle uitdagingen van nu, begrijpt iedereen. “En toch gun ik dit alle leerlingen”, wordt er gezegd. “Zo kan ieder kind dromen.” Met die conclusie eindigt het gesprek. Een uitnodigende afsluiting.

Fotografie: Joni Reiche