Now it (really) begins

Ruim 300 leerlingen die in het laatste jaar van onze programma’s zitten kwamen samen op Universiteit Nyenrode voor ILumnus. Alumni Sonata Gogar en Redwan Ajarray waren de hosts van de dag en met gastspreker Boer Ayoub kon de dag niet meer stuk! Een impressie van een uitgelaten en blije dag.

Door alumna Shirley

Nadat onze leerlingen hun schoolprogramma hebben afgerond, treden zij toe tot het alumni netwerk. Dé plek voor en door alumni waar ze ondersteund worden in hun persoonlijke ontwikkeling en (school)loopbaan. Ter voorbereiding op deze stap krijgen leerlingen elk jaar tijdens ILumnus een introductie met interessante gastsprekers en workshops.

Uitgelaten sfeer

De dag begon veel te vroeg voor de meeste leerlingen. Om 11 uur ’s ochtends werden de bussen verwacht op de parkeerplaats van universiteit Nyenrode. Bij alle leerlingen zat ondanks de vroegte de energie er al goed in. Na de introductie van de dag kreeg elke vestiging de microfoon om zich te laten horen en daar werd gretig gebruik van gemaakt. Het enthousiasme steeg tot grote hoogten toen bekend werd gemaakt dat het team met de meeste punten tijdens de activiteiten een prijs kon winnen.

Papieren hert en gelakte nagels

Er stonden vier activiteiten op het programma: rugby, 30 seconds, crazy 88 en een workshop podcast maken. Op het rugbyveld mochten ze lekker rennen en springen tegen elkaar. ‘Ik ben zo blij dat het niet regent!’, schreeuwde leerling Ali toen hij tijdens de workshop in het gras viel. Boven in het gebouw mochten de leerlingen een rap of dansje verzinnen wat te maken had met de weekendschool en speelden ze hints tegen elkaar. Hier probeerde iedereen stiekem nog wat extra puntjes te verdienen voor hun team. Crazy 88 werd wat ingekort, maar alsnog ontbrak het niet aan de gekke groepsactiviteiten. Al moesten de opdrachten ook met enige improvisatie worden volbracht. Zo bleek het hert gewoon een blaadje met het woord ‘hert’ erop geschreven en liepen er een paar leerlingen rond met maar één in plaats van allemaal gelakte nagels. Enkele klaslokalen waren omgetoverd tot studio’s waar de leerlingen een podcast mochten maken. Na een korte brainstorm interviewden de leerlingen elkaar onder professionele begeleiding van gastdocent en podcastmaker Tjeerd van den Elsen van de Radiorakkers.

Lekker rumoerig

De nu minder schuwe leerlingen besloten na de pauze toch gemixt in de grote zaal te gaan zitten voor een plenair intermezzo. Waar in de ochtend iedereen nog braaf bij zijn vestiging bleef zitten, begon dat duidelijk te schuiven. “Juf, mag ik bij mijn klasgenoten zitten?” veranderde nu in “Juf, mag ik naast mijn vrienden zitten?” Dat maakte het wel lekker rumoerig toen boer Ayoub de zaal mocht toespreken. Toch luisterden de meeste aandachtig naar zijn verhaal en kwamen er heel leuke vragen. Zo gooide hij zijn hoed in het publiek en mochten leerlingen deze opzetten. Na afloop wilden velen met hem op de foto. Al met al was het een geslaagde dag. De leerlingen liepen per vestiging de zaal uit en één voor één verlieten de bussen de parkeerplaats op weg terug naar huis. De uitgelaten sfeer hing nog wel even rond in de bussen. De leerlingen konden zich met de extra opgedane energie opmaken voor de laatste weekendschool maanden.

Foto’s: Janus van den Eijnden