Robothond Spot bezoekt IMC Weekendschool

Een bijzondere les voor de leerlingen in Rotterdam. Zij ontvingen hoog bezoek… niemand minder dan robothond Spot. Spot is eigendom van YES!Delft, dat de kostbare hond kocht van de Amerikaanse bouwer Boston Dynamics. Spot wordt gebruikt voor technisch onderzoek en -ondernemerschap. En deze zondag is hij ‘zomaar’ bij de leerlingen in de les.

Voorafgaand aan de les is het op de gang al een drukte van jewelste, als om de hoek Spot tevoorschijn komt. Leerlingen springen heftig achteruit, anderen proberen juist dichter bij Spot te komen. Spot heeft een ‘zachte’ uiterlijk. Hij oogt vriendelijk en kijkt de leerlingen nieuwsgierig aan.En de leerlingen kijken nieuwsgierig naar Spot. Spot beweegt sierlijk, en dat zal helpen bij deze kennismaking. Hij bukt hij enigszins onderdanig en kijkt met grote ‘ogen’ de leerlingen aan. ‘Wil hij nu geaaid worden?’ vraagt een van de leerlingen.. En dat wil Spot wel, zijn hoofdje kroelt.

De ‘baasjes’ van Spot, dr. ir. Chris Verhoeven en zijn collega Maneesh Kumar Verma van de TU Delft Maneesh, staan erbij met de afstandsbediening. ‘Het is verleidelijk de bewegelijke robothond als een levend dier te zien,’ zegt Maneesh. Spot staat wereldwijd bekend door YouTube-hits waarin hij danst en traploopt. Maar Maneesh waarschuwt de leerlingen: het is toch echt een machine, en een zware zelfs. Door zijn kracht valt Spot onder dezelfde grote technologie als een tractor. Daarbij doet Spot helemaal niets zolang hij niet bestuurd wordt. De leerlingen lijken dat snel te vergeten als Spot rondjes loopt. In een stoet volgen ze Spot door de gang. De coördinator en klassendocent kijken wat voorzichtiger maar er valt ook een ‘dit is de toekomst’.

In de les vertelt Dr. Ir Chris Verhoeven waarom Spot is aangeschaft en welke functie robotdieren kunnen hebben in onze maatschappij. ‘Zouden ze hier in het ziekenhuis kunnen werken?’ vraagt een leerling? ‘Ja bijvoorbeeld,’ antwoordt Chris, ‘of bij de politie.’ Chris vertelt dat Spot inderdaad ingezet kan worden op plekken waar geen mensen kunnen komen, bijvoorbeeld onder de grond, op vieze, hoge, of gevaarlijke plekken, of op grote infrastructuur zoals bruggen en snelwegen. Kortom: op plekken waar mensen zich kunnen bezeren en robothonden niet.

Chris start de les door zich voor te stellen: Ik heet Chris Verhoeven, maar voor jullie ben ik Chris. Ik heb ook een kleindochter. Zij noemt mij opa, dus dat mogen jullie ook!’. Hij geeft aan dat hij er niet alleen is om een les over robots te geven, maar ook om in gesprek te gaan met de leerlingen en van de leerlingen te leren.

Daarna volgt een presentatie over wat robots zijn. Vervolgens wordt Spot aangezet voor een demonstratie. Spot is de rest van de les ‘als hond’ aanwezig geweest. Ook stipt Chris in zijn les het vak techniek aan en bijvoorbeeld wat het verschil is tussen de beroepen ingenieur en wetenschapper. Dit gaat namelijk over het verschil tussen ‘ontdekken’ (wetenschapper) en ‘uitvinden’ (ingenieur).

Chris vervolgt zijn les met een interessant vraagstuk over elektronische dieren. Hij geeft aan waarom hij denkt dat er in de toekomst elektronische dieren zullen zijn en laat een gigantische plaat zien met daarop de evolutie van dieren… het laatste gedeelte is nog leeg. Aan de leerlingen de vraag hoe deze laatste stap eruit zou kunnen zien. Op vellen gaan zij aan de slag met het ontwerpen van hun eigen elektronische dier. Ze geven antwoord op vragen als: ‘Wat is hun werk/leefomgeving?’ ‘Wat is de functie van dit dier?’ en ‘Over hoeveel jaar zal dit dier er daadwerkelijk zijn?’ Zo maakt één van de leerlingen een tekening van een elektronische olifant die vuil drinkwater opzuigt via zijn slurf en vervolgens schoon water weer uitspuugt. Haar oplossing voor vuil drinkwater in derdewereldlanden.

Als verrassing heeft Chris ook nog bouwpakketten meegenomen. Zo kunnen de leerlingen een zelf bewegende robot bouwen. Al snel is het stil in de klas. Vol concentratie bouwen de leerlingen hun eigen robot.