Samenwerking met ING Nederland fonds voor digitale geletterdheid

Hoewel de digitalisering van de maatschappij toeneemt, is er nog een grote groep mensen in Nederland met onvoldoende digitale vaardigheden. Vooral bij scholen met veel achterstandsleerlingen blijkt die urgentie hoog. Uit de Monitor Digitale Geletterdheid volgt dat scholen met 75% of meer achterstandsleerlingen in het primair onderwijs gemiddeld een 5,1 scoren voor digitale geletterdheid.

Daarom maakt het ING Nederland fonds zich hard voor het opnemen van digitale vaardigheden in de lesprogramma’s van maatschappelijke organisaties. Zoals IMC Weekendschool, die met haar programma op basisscholen de komende jaren toe wil groeien.

Digitale geletterdheid is inmiddels net zo belangrijk als lezen en schrijven. Om mee te kunnen komen in de samenleving en goed voorbereid te zijn op de arbeidsmarkt. School is een logische plek om digitale vaardigheden te leren. Maar het blijkt dat hiervoor bij scholen op dit moment nog onvoldoende aandacht is.De Monitor Digitale Geletterdheid van het ECP | Platform voor de Informatie Samenleving, mogelijk gemaakt door het ING Nederland fonds, laat namelijk zien dat leerkrachten die lesgeven op een school met meer dan 75% achterstandsleerlingen hier vaker helemaal geen aandacht aan besteden, dan leerkrachten op scholen met minder achterstandsleerlingen. Deze scholen hebben vaak geen geld en tijd voor lessen in digitale vaardigheden. Hierdoor raken leerlingen digitaal achterop en neemt de kansenongelijkheid toe.

Kirsten Ottens, directeur ING Nederland fonds

Om jongeren meer digitale vaardigheden te leren, moet je naar de plek gaan waar jongeren samenkomen. Bij IMC Weekendschool bijvoorbeeld. Hun bereik gaat helpen om juist jongeren die te maken hebben met achterstand, de kans te geven om deze onmisbare vaardigheden te leren, hun nieuwsgierigheid te wekken en hun kansen op onderwijs en op de banenmarkt te verbreden. Ik ben heel blij dat we ons partner mogen noemen van deze verandering.

IMC Weekendschool zet zich al meer dan 20 jaar in voor de ontwikkeling van jongeren op plekken waar dat het hardst nodig is. Aan de hand van hun bijzondere onderwijsfilosofie bereidt de Stichting jongeren voor op de belangrijkste stap na hun schoolbestaan: gemotiveerde keuzes maken voor hun toekomst. Elke week krijgen de leerlingen onder schooltijd les van bevlogen gastdocenten die de leerlingen meenemen in hun beroepenwereld. De nadruk tijdens de lessen ligt op het zelf doen en ervaren. Leerlingen leren nieuwe vaardigheden, versterken hun zelfvertrouwen en motivatie en krijgen zicht op hun talenten en mogelijkheden.

Met steun van het ING Nederland fonds gaat IMC Weekendschool digitale vaardigheden volledig integreren in het basisschool programma; een tweejarig programma dat onder schooltijd voor groep 7&8 op basisscholen wordt gegeven. Aan bod komen onder andere ICT-basisvaardigheden, computional thinking, mediawijsheid en informatievaardigheden. Inmiddels zijn er meer dan 40 basisschool locaties door heel Nederland. De groeiambitie ligt vooral in de provincies Zeeland, Overijsel, Gelderland, Groningen, Friesland en Drenthe.

We zijn dankbaar dat we al tien jaar een samenwerking hebben met ING en het ING Nederland Fonds. Beiden onderstrepen wij het belang van digitale vaardigheden en we zijn enorm blij dat we dankzij de investering van het ING Nederland fonds deze stap kunnen zetten. We zijn altijd bezig met het innoveren van onze onderwijsfilosofie en met deze steun kunnen we weer een grote stap zetten. Met de aanpassing van het programma maken we niet alleen impact op de leerlingen. Leerkrachten zijn zelf ook in de lessen aanwezig en zullen zelf ook meer geoefend raken in het aanleren van en werken met digitale vaardigheden.

Over het ING Nederland fonds

Het ING Nederland fonds zet zich in voor een inclusieve samenleving en economie. Waarin mensen financieel gezond zijn, iedereen digitaal mee kan doen en kans maakt op werk. Het ING Nederland fonds investeert daarom in veelbelovende en goed presterende maatschappelijke ondernemers.