Gastles straatvoetballer Soufiane Touzani

‘Alles wat je leert is van jou!’ Met zijn inspirerende verhaal over groeien, nieuwe stappen zetten, durven, tegenslagen en leren heeft Soufiane Touzani in twee weken 12 basisscholen in 12 provincies bezocht. De eerste stap in het coachen van leerlingen van de bassischool naar middelbare school zit erop. Hij heeft 300 leerlingen geholpen door te laten zien hoe het zou kunnen en wat er bij komt kijken. De komende maanden loopt dit bijzondere traject van de Gelijke Kansen Alliantie verder. IMC Weekendschool is trotse partner van dit traject met haar programma voor basisscholen. Touzani breekt een lans voor ons programma en wij breken een lans voor alle gastdocenten die onze leerlingen week in week uit inspireren en motiveren.

Overgang van basis- naar middelbare school

De overgang van basis- naar middelbaar onderwijs is voor ieder kind een spannende en belangrijke stap. Daarbij krijgen niet alle kinderen van huis uit dezelfde ondersteuning. Dit jaar, met onderwijs op afstand en online open dagen, zijn die verschillen nog groter dan anders. Daarom heeft de Gelijke Kansen Alliantie Soufiane Touzani, vanwege zijn grote, trouwe aanhang onder kinderen en jongeren die hij dagelijks bereikt met zijn voetbalvideo’s en een optimistische boodschap, gevraagd om 12 groepen acht – één in elke provincie – naar de middelbare school te coachen.

Soufiane Touzani als credible messenger

Het geloof in eigen kunnen (‘self-efficacy’) is de sleutel tot succes, blijkt uit onderzoek. Boodschappen afkomstig van rolmodellen (‘credible messengers’) hebben hierbij, zeker bij kinderen, een grotere impact. Soufiane Touzani is, als pionier van het freestyle voetbal, oprichter van FC Straat en bekendheid via zijn Youtube-kanaal ‘Touzani TV’, zo’n credible messenger. Met zijn eigen ervaringen en positieve levenshouding gaat hij de klassen in om leerlingen te motiveren hun talenten te ontwikkelen. ‘Doelen stellen, geloven in jezelf en nooit opgeven’ is zijn boodschap.  De Gelijke Kansen Alliantie werkt voor dit project samen met het programma van IMC Weekendschool voor basisscholen dat op 11 van de 12 basisscholen in dit project loopt. Binnen dit programma komt de rol van Touzani als coach, motivator en rolmodel volledig tot zijn recht.