Beëdiging na de ambassadeurs opleiding

De vijfde lichting ambassadeurs van IMC Weekendschool is beëdigd in Utrecht. Tijdens de ambassadeursopleiding leren alumni (oud-leerlingen) hoe ze hun eigen verhaal kunnen vertellen en dit ook kunnen inzetten om andere mensen te inspireren en motiveren. De ambassadeursopleiding is één van de educatieve programma’s voor oud-leerlingen van IMC Weekendschool.

Gisteren mocht de vijfde lichting van de ambassadeursopleiding er ook eindelijk aan geloven, bijna een half jaar nadat ze elkaar voor het laatst fysiek zagen tijdens het tweede weekend van de opleiding werden ze officieel beëdigd tot trotse ambassadeurs van IMC Weekendschool.

Dit jaar zag de beëdiging er anders uit dan anders, door de ‘limiet op aanwezigen’ was er bijvoorbeeld geen gastspreker en ook waren alleen de gekozen gasten van de ambassadeurs aanwezig, waar normaliter de zaal gevuld is met ambassadeurs van eerdere lichtingen en andere alumni. Het corona-virus kon de sfeer van de dag echter niet bederven. “Ik vind het mooi dat wij ondanks de situatie nog steeds deze uitreiking hebben.” – Chaimae Rahhou, alumna en ambassadeur uit Tilburg.

Tijdens de inleiding van de beëdiging benadrukte directeur Marion Idema-Weijman het belang van de ambassadeursopleiding: oud-leerlingen van de weekendschool die hun eigen succesverhaal leren vertellen en daarmee ook de boodschap van de weekendschool (‘Hier maken we toekoms’) verder verspreiden, dat is heel belangrijk voor onze organisatie. Na de speech van Marion deelde alumna Chaimae haar ambassadeursverhaal met de zaal. Haar verhaal over het te boven komen van verlegenheid en de wil om van elke ervaring iets moois te maken binnen het reguliere onderwijs en met alumni, inspireerde de zaal.

Vervolgens werden de ambassadeurs één voor één toegesproken door Tamara Steen en Maaike van Gestel. De prachtige, persoonlijke teksten ontroerden de ambassadeurs en hun familie duidelijk  Uit de speeches bleek wat een bewogen jaar het was geweest, maar dit alles maakte het vooral ook een onvergetelijke ervaring voor iedereen.

Melle Dotinga, partner van het eerste uur van de ambassadeursopleiding, benadrukte met zijn gedicht nogmaals dat 2020 zeker een stempel had gedrukt op ons allen, maar dat dit onze kersverse ambassadeurs niet zal beletten in het behalen van hun doelen als mens en als ambassadeur. “De toekomst is wat mij toekomt.” gaf hij de aanwezigen in de zaal mee.

Na de beëdiging was het tijd voor de borrel. Voorzichtig kwamen de ambassadeurs in beweging en werden herinneringen aan de opleiding opgehaald. Elilta Woldu, alumnus en ambassadeur uit Amsterdam West, gaf aan zich te herinneren dat ze eigenlijk twijfelde of ze dit jaar zou meedoen, maar had de weloverwogen keuze gemaakt om er dit jaar voor te gaan. Alumna en ambassadeur Candice Lepelblad uit Amsterdam Noord besloot de dag: “Deze opleiding is echt voor iedereen aan te raden, ook al denk je dat je geen verhaal hebt, je moet het gewoon proberen en dan merk je dat je in een warm bad terechtkomt.”

Dit evenement is mede mogelijk gemaakt door onze partner Universiteit Utrecht.