Home Nieuws

Magische momenten - Zuid-Holland - Alumni

Ambassadeurs in opleiding bezoeken Amerikaanse Ambassade

Sinds 2016 wordt het tweede opleidingsweekend van de ambassadeurs traditiegetrouw afgetrapt met een bezoek aan de residentie van de Amerikaanse ambassadeur in Den Haag. Heleen Terwijn, oprichtster en directeur van de stichting, vergezelt de groep tijdens hun bezoek. Op 1 maart 2024 was het de beurt aan de 8e lichting van ambassadeurs in opleiding.

Nieuws - Noord-Brabant - Basisschool

Feestelijke opening op basisschool De Toermalijn in Helmond

Vorige week ging het basisschoolprogramma van IMC Weekendschool van start op basisschool De Toermalijn in Helmond. Tijdens de openingsdag in Helmond, dachten de leerlingen zelf actief na over de vaardigheden die zij willen leren tijdens de ToekomstExpeditie lessen.

Magische momenten - Zuid-Holland - Weekendschool

IMC Weekendschool in het hart van de democratie

Een rondleiding van kamerleden door de plenaire zaal en debatteren onder hun toezicht in het gebouw van Tweede Kamer? De leerlingen van IMC Weekendschool Den Haag maakten het mee: ‘Ik heb geleerd waarom politici op hun telefoon zitten in de Tweede Kamer.’

Interviews

Podcast – Edith Hooge (Voorzitter Onderwijsraad)

De voorzitter van de Onderwijsraad, Edith Hooge, ziet als een belangrijke verbindingspoort tussen scholen en maatschappelijke partijen en personen die willen bijdragen aan onderwijs om leerlingen verder te brengen. Ze geeft aan dat er per definitie grenzen zijn aan wat het reguliere onderwijs kan bieden en ziet IMC Weekendschool als een welkome aanvulling. Zeker voor kinderen en jongeren met van huis uit een minder bevoorrechte sociaaleconomische positie kan IMC Weekendschool verschil helpen maken voor hun ontwikkeling en mogelijkheden in de toekomst.

Interviews

Podcast – Imad el Fadili (Alumnus)

Oud-leerling Imad el Fadili barstte in groep 7 in tranen uit toen hij de eerste keer niet was gekozen voor IMC Weekendschool. Later kreeg hij toch een telefoontje dat hij wel was aangenomen en behoorde tot de eerste lichting van Amsterdam-West. Hoe heeft Imad uiteindelijk profijt gehad aan de vele zondagen die hij doorbracht op de weekendschool?
Leerlingen krijgen les over de ruimte van André Kuipers

Magische momenten in je mailbox

Leerlingen krijgen les over de ruimte van André Kuipers

Magische momenten in je mailbox

Interviews

Podcast – Jan Jaap Hubeek (Onderwijsbestuurder)

Na heel wat podcasts gehost te hebben zijn de rollen nu een keertje omgedraaid: Jan Jaap Hubeek wordt nu geïnterviewd en maakt kenbaar waar de kracht van IMC Weekendschool in zit. Onze vertrouwde host is een alleskunner: podcastexpert, zeer betrokken bij aanvullend onderwijs en bestuurder van alle vrije scholen in Zuid-Holland. Vanuit die rol is hij veel bezig met de pedagogische opdracht van het onderwijs. Wat doet IMC Weekendschool zo goed en mist er volgens hem in het huidige onderwijssysteem?

Interviews

Podcast – Marcos Meibergen (Kearney)

Consultancybureau Kearney is al jarenlang partner van IMC Weekendschool. Marcos Meibergen werkt als bedrijfsadviseur binnen Kearney en is een groot voorstander van IMC Weekendschool. Het is volgens hem cruciaal dat het bedrijfsleven en onderwijs verbonden zijn en blijven, zo krijgen kinderen een beter beeld van de toekomst en krijgen ze handvatten die het reguliere onderwijs alleen niet kan bieden. Wat haalt hij zelf uit de samenwerking met IMC Weekendschool? En zouden niet alle bedrijven op deze manier moeten samenwerken met het onderwijs?

Interviews

Podcast – Allan Varkevisser (Basisschoolleraar)

Basisschoolleraar Allan Varkevisser werkt op de Farmsumerborg in Noordoost Groningen onder schooltijd met de methodiek van IMC Weekendschool. Juist bij de kinderen in deze regio, die veel sociale en financiële problematiek kent, is het een onmisbare aanvulling op het reguliere onderwijs. Waar zit de kracht?

Interviews

Podcast – Cadisha Lepelblad (Alumnus)

Cadisha Lepelblad is oud-leerling van IMC Weekendschool en vertelt vol passie over de vele leuke uitjes en de vele contacten die ze heeft opgedaan. Inmiddels is ze nog steeds actief betrokken bij IMC Weekendschool als programma coördinator van het landelijke alumniteam en werkt ze als adviseur op de afdeling Communicatie. Wat maakt dat zij ervoor heeft gekozen om na haar eigen jaren bij de weekendschool zo actief te blijven?

Interviews

Podcast – Tanja Jadnanansing (Stadsdeelvoorzitter)

Tanja is stadsdeelvoorzitter in Amsterdam Zuidoost en werkt al jaren met heel veel liefde samen met IMC Weekendschool. Ze was zelf een erg bevlogen en ondernemend kind en dit ziet ze ook terug in de leerlingen op de weekendschool. Volgens haar maakt niveau niet uit, want alle kinderen zijn uiteindelijk nodig in de maatschappij. Zij werkt met hart en ziel voor kinderen en ziet ook dat binnen de weekendschool het kind centraal staat. Wat motiveert Tanja om op zondagen een steentje bij te dragen bij de weekendschool?