Sociale verbondenheid

Het gevoel ergens onderdeel van te zijn – en erbij te horen – is één van de belangrijkste pijlers onder de ontwikkeling van jongeren. Door warme, betekenisvolle relaties met anderen aan te gaan ervaren ze emotionele steun, acceptatie en respect, wat bijdraagt aan hun welzijn en mentale gezondheid.

Samen staan we sterk

Bij IMC Weekendschool stimuleren we de sociale verbondenheid onder leerlingen, vrijwilligers en partners. Door jongeren een rijke, maatschappelijke wereld aan te reiken voelen ze zich onderdeel van een groter geheel, en wordt hun blikveld verruimd.

• We ondersteunen leerlingen op hun leerreis
  • We begeleiden leerlingen in het verkennen van sociale rollen
  • We brengen leerlingen praktische vaardigheden bij door levensechte ToekomstExpedities
  • We bevorderen de samenwerking tussen leeftijdsgenoten, leerkrachten en professionals

Zo definiëren wij verbondenheid

1. Ondersteuning

Een sociaal netwerk (vrienden, familie, gemeenschap) helpt en ondersteunt als dat nodig is. Dat kan op emotioneel gebied zijn, maar ook financieel of materieel.

2. Inclusie

3. Acceptatie

Erkenning en waardering om wie je bent is essentieel om jezelf te kunnen zijn en je niet anders voor te hoeven doen.

4. Zorg

Door begrip en empathie te tonen en door er voor anderen te zijn – ook in minder goede tijden – bied je emotionele steun, wat de onderlinge sociale verbondenheid versterkt.

5. Sympathie en plezier

Als het sociale verkeer respectvol, wederkerig en warm is, ontstaat er grote bereidwilligheid naar anderen – bijvoorbeeld als een ander hulp nodig heeft. Zo leren jongeren hoe ze een positieve rol kunnen spelen in verschillende sociale contexten.